Introducere la Cartea, Din Gura Unui Înțelept

0
44

Baal HaSulam – Introducere la Cartea, Din Gura Unui Înțelept

Se știe din cărți și din autori că studiul înțelepciunii Cabalei este o necesitate absolută pentru orice persoană din Israel. Și dacă cineva studiază întreaga Tora și cunoaște Mișna și Gemara cu inima, și dacă omul este plin de virtuți și fapte bune mai mult decât toți contemporanii săi, dar nu a învățat înțelepciunea Cabalei, trebuie să se reîncarneze în această lume pentru a studia secretele Torei și înțelepciunea adevărului. Acest lucru este adus în mai multe locuri în scrisul înțelepților noștri.

Acesta este ceea ce Zohar scrie în interpretarea Cântării Cântărilor, explicând versetul, „Dacă nu ştii, o tu, cea mai frumoasă dintre femei”, pe care înțelepții noștri l-au interpretat ca un suflet care vine înaintea Tronului, după moartea lui.

Creatorul îi spune: „Dacă nu ştii, o tu, cea mai frumoasă dintre femei”. Deși tu ești cea mai cinstită dintre femei și mai virtuoasă în fapte bune, mai mult decât toate sufletele, dacă nu ai cunoștință în tainele Torei, „ieşi pe urmele oilor”, pleacă de aici și nu te întoarce niciodată în această lume. „Și paşte-ţi iezii lângă colibele păstorilor”, du-te la seminarii și învață tainele Torei din gurile ucenicilor înțelepților noștri.

Trebuie să înțelegem cuvintele lor, să ne condiționăm perfecțiunea pe studiul înțelepciunii adevărului. Aparent, cum se deosebește de celelalte cuvinte ale Torei revelate? N-am găsit nicăieri că cineva este obligat să înțeleagă toate subiectele Torei și că studiul nu va fi terminat dacă un subiect din Tora lipsește. Mai mult, înțelepții noștri au spus că studiul nu este cel mai important, ci actul. Și înțelepții noștri au spus: „Unul face mult, altul puțin, atâta timp cât își îndreaptă inima către Cer” și există multe astfel de zicale.

Pentru a atinge profunzimea cuvintelor de mai sus, trebuie mai întâi să înțelegem ceea ce a fost scris de mai multe ori în Zohar și Tikunim (Corectările Zoharului), cu înțelepciune și cu desăvârșire: „Tora, Creatorul și Israel sunt una”. Acest lucru pare foarte complicat.

Înainte de a-mi explica cuvintele, vă voi anunța că înțelepții noștri ne-au definit o regulă mare pentru toate numele și denumirile sfinte din cărți. Acestea sunt cuvintele lor de aur: „Orice nu atingem, nu definim cu un nume”.

Interpretare: Se știe că nu există nici un fel de gândire și percepție în El, așa cum este scris în articolul „Elijah a început” la începutul Tikunim ale Zohar. Din acest motiv, chiar gândirea „Sinelui” Creatorului este interzisă, cu atât mai mult vorbirea.

Toate numele cu care noi îL numim nu se referă la Sinele Său, ci numai la Luminile Lui, care se extind de la El la cei inferiori. Chiar și numele sfânt, Ein Sof (Infinit), prezentat în cărțile de Cabala, este privit și ca Lumină care se extinde din Esența Sa.

Dar din moment ce El a hotărât că Lumina Sa care se extinde din Sinele Său, va fi atinsă de cei inferiori ca Ein Sof, de aceea o vom defini prin acel nume. Totuși, aceasta nu se referă la Esența Sa, deoarece nu există absolut nicio percepție sau gândire în El. Astfel, cum să-L definim printr-un nume și un cuvânt, din moment ce tot ceea ce nu atingem, nu definim cu un nume?

Orice novice în înțelepciunea adevărului trebuie să aibă în vedere regula de mai sus, înainte de orice examinare într-o carte a Cabalei, pentru că, chiar și gândirea este interzisă în Sinele Său, deoarece nu există nici o percepție în El. Astfel, cum să menționăm un nume sau un cuvânt în El, care indică realizarea?

Totuși, este o mare Mițva să examineze și să studieze în iluminările Sale, care se extind de la El, care sunt toate numele sfinte și denumirile aduse în cărți. Este o poruncă absolută pentru orice persoană din Israel să studieze și să înțeleagă secretele Torei și toate căile de dăruire a Lui față de cei inferiori, care sunt esența înțelepciunii adevărului și recompensa viitoare a sufletelor la sfârșitul corecţie.

Este scris în cuvintele înțelepților noștri, în Zohar și Tikunim, că toate Lumile superioare și toate Sfintele Sfirot din cele cinci lumi AK și ABYA au fost pregătite în avans, în cantitate și calitate, pentru a completa copiii lui Israel. Acest lucru se întâmplă deoarece sufletul unuia din Israel este o parte a lui Dumnezeu de Sus și „sfârșitul unui act este în gândirea preliminară”.

A apărut în intenția Sa simplă de a se bucura cu recompensa pentru munca lor. Și din acest motiv, întreaga realitate s-a extins înaintea Lui prin intermediul unei secvențe de cauze și consecințele lor în coborârea gradelor prin intermediul lumilor AK și ABYA. În cele din urmă, ei au scos două discernăminte îmbrăcate unul în celălalt: sufletul din ascunderile cerului, care extind și îmbrăcă corpul corporal.

Esența realității s-a extins prin ultimul grad, care este trupul corporal cu un suflet. În mod similar, înlănțuirea a fost făcută prin calea cauzei și consecinței, care se referă la esența existenței realității, care sunt căile Lui de dăruire, care se desfășoară prin gradații.

Astfel, Lumina Superioară este înălțată mai mult decât înaltă și în cele din urmă se va extinde și va veni la sufletul îmbrăcat în trupul corporal în această lume, așa cum este scris: „Pământul va fi plin de cunoașterea Domnului și niciunul nu va mai învăţa pe aproapele sau pe fratele său, zicând: ‘Cunoaşte pe Domnul!’ Ci toţi Mă vor cunoaşte, de la cel mai mic până la cel mai mare”.

Este scris de către înțelepții noștri și în Cartea Zohar: „Întreaga Tora este numele Creatorului”. Toate poveștile și legile și propozițiile, toate sunt numele Lui sfinte.

Conform explicațiilor de mai sus, că „Orice nu atingem noi nu definim printr-un nume”, veți înțelege bine semnificația Sfintelor Nume ale Creatorului. Acestea sunt realizările care se extind de la El la slujitorii Săi, la profeți și la cei neprihăniți, fiecare după meritul său, așa cum este scris: „când vei merge Tu cu noi şi când prin aceasta vom fi deosebiţi, eu şi poporul Tău, de toate popoarele de pe faţa pământului”.

Această deosebire vine la noi prin primirea Torei și păstrarea Mițvot, mai întâi numai în modul revelat. Are meritul de a ne purifica trupurile și de a ne înălța sufletele într-o asemenea măsură încât să devenim vrednici de atingerea întregii Tore și a Mițvot ca Nume. Aceasta este întreaga răsplată destinată sufletelor la sfârșitul corecției. Cu toate acestea, este și în această lume, așa cum este scris în Gemara: „Veți vedea lumea voastră în viața voastră”.

Asta ne explică de ce el numește cele 613 Mițvot ca 613 sfaturi în mai multe locuri din Zohar, iar în multe alte locuri din Zohar le numește „613 depozite”. Este așa pentru că la început trebuie păstrate Tora și Mițvot pentru a-și purifica corpul și pentru a-și îmbunătăți sufletul. În acel moment, cele  613 Mițvot sunt pentru el 613 de sfaturi, „sfaturi” prin care să se purifice treptat și să-i fie acordat de a veni înaintea Regelui primind Lumina chipului său. Acest lucru se datorează faptului că păstrarea Torei și Mițvot îl purifică treptat, până când este răsplătit cu Lumina chipului Regelui.

De asemenea, este scris în mod asemănător în Gemara: „Creatorul nu se îngrijește dacă cineva sacrifică tăind la gât sau în spatele gâtului? Mai degrabă, ni s-a dat Tora și Mițvot doar pentru a purifica Israelul”.

Totuși, după ce a fost suficient de purificat și merită Lumina chipului Regelui, ochii și sufletul lui sunt deschiși și i se acordă atingerea celor 613 Lumini Sacre găsite în cele 613 Mițvot. Acestea sunt numele Sale Sfinte, cele pe care omul le poate atinge.

Prin păstrarea fiecăreia dintre Mițvot, luăm parte din Lumina depusă în acea Mițva, deoarece Mițva este un Kli în care Lumina este îmbrăcată, adică un Nume Sfânt care aparține în mod specific acelei Mițva. Acesta este sensul  pentru „Mițva este o lumânare și Tora -Lumina”.

În acel moment, el numește cele 613 Mițvot „depozite”. „Este ca un om care depozitează într-un vas pietre bune și pietre prețioase și spune celui iubit: „Ia acest Kli pentru tine însuți, dar să-l păzești de tâlhari și hoți”. Astfel, ei vorbesc doar despre vas, dar intenția lor primară sunt pietrele prețioase depuse acolo.

Este cunoscut în cărțile de Cabala că semnificația Sfântului Nume, „Cel Sfânt, binecuvântat fie El” sau Kudșa Brich Hu (același nume în aramaică) adus de înțelepții noștri și în Zohar, este numit după HaVaYaH, Iod-Hei-Vav-Hei). Acest Nume Sfânt conține toate numele sfinte până la Cel mai înalt decât Înaltul. Astfel, aflăm că „Tora și Creatorul sunt una”, deși masele nu Îl văd în Tora, ci văd doar povești, judecăți și legi.

Într-adevăr, am explicat deja că „merele de aur în aranjamentele de argint” reprezintă modul în care sunt numite cele 613 depozite, așa cum spuneau înțelepții noștri: „Întreaga Tora este numele Creatorului”. Prin urmare, Tora și Creatorul sunt una.

Totuși, există general și particular, unde Creatorul este adunarea tuturor numelor, iar Lumina generală și Tora sunt împărțite în 613 Lumini. Rezultă că toți împreună sunt unul și sunt însuși Creatorul.

Acum rămâne încă pentru noi să explicăm discernământul de Israel. În primul rând, trebuie să înțelegem problema multitudinii de forme separate în spiritualitate, ceea ce înseamnă modul în care sunt împărțite și în ce. Corporal lucrurile sunt separate de un cuțit, sau de timp și loc separat și distingându-le. Totuși, acest lucru este de neconceput în spiritualitate, așa cum se știe că este deasupra timpului și locului.

Cu toate acestea, știm că întreaga diferență de spiritualitate din Lumina Superioară este doar în diferența de formă. De exemplu: sufletele mentale ale oamenilor sunt cu siguranță împărțite în suflete separate. Fiecare individ are un suflet diferit.

Cu toate acestea, diferența esențială dintre ele nu este nimic mai mult decît ceea ce rezultă din disparitatea lor în formă, că sufletul unuia este bun, celălalt e rău; cineva a dobândit înțelepciune, iar altul nebunie, etc. Înțelepții noștri spun despre aceasta: „Întrucât fețele lor diferă una de cealaltă, opiniile lor diferă una de alta”.

Acum putem înțelege că dacă toți oamenii urmau să vină după concepte și înclinații egale, fără nici o deosebire, toate sufletele întregului popor ar fi privite ca un singur suflet. Valoarea lui ar fi ca lumina soarelui: haine ușoare în toți locuitorii lumii, și nu discernem că există forme separate în lumina soarelui. În mod similar, un suflet conceptual ar purta multe corpuri, deoarece locurile nu se separă deloc în materia spirituală dacă nu există forme distincte în calitățile lor.

Acum vom ajunge la o examinare reală: Se știe că sensul sufletelor copiilor lui Israel este că ele fac parte din Dumnezeul de Sus. Sufletul a trecut în cascadă prin cauză și consecință și a coborât grad după grad până când a devenit potrivit să intre în această lume și să îmbrace trupul corporal murdar.

Prin păstrarea Torei și observarea Mițvot, el urcă grad după grad până când statura sa este finalizată și este pregătită să primească răsplata sa de la Întreg. Aceasta a fost pregătită pentru el în avans, ceea ce înseamnă atingerea sfintei Tora prin Numele Creatorului, care sunt cele 613 de depozite.

Acum puteți vedea cu ochii voștri că „Tora și Israel sunt una”. Singura diferență dintre Tora și suflet este datorată disparității formei din suflet, care a fost redus la o lumină foarte mică, iar Tora este Lumină Simplă care se extinde din Esența Sa, a cărei sublimitate este nesfârșită, așa cum este scris: „Tora și Creatorul sunt una”.

Cu toate acestea, atunci când sufletul este la statura completă și primește Tora prin calea Numelui Său, și anume atinge toată Lumina depusă în Tora și Mițvot, veți găsi că, în orice caz, Lumina sufletului este egală cu Lumina Torei. Acest lucru se datorează faptului că a atins deja toată Lumina Torei.

Este încă considerată incompletă atâta timp cât există un deficit în atingerea unei părți mici și subtile a lumii generale a Torei. Acest lucru se datorează faptului că toată Lumina sa a fost pregătită pentru suflete, așa cum am explicat mai sus: „Tot ce nu atingem, nu definim cu un nume”.

Și din moment ce Lumina a fost pregătită pentru atingerea sufletului și sufletul nu a atins toate acestea, este considerat incomplet, ca și în „Eu voi păstra întreaga Tora, cu excepția unui singur lucru. Desigur, acesta este un om rău”.

Cu toate acestea, așa cum puteți declara în păstrarea Torei și Mițvot pentru a obține cele 613 depozite, el este incomplet atunci când lipsește chiar și un singur lucru, mare sau mic.

Prin urmare, va ajunge în cele din urmă la perfecțiunea completă, adică la atingerea întregii Lumini a Torei. În acel moment nu va exista nici o diferență de formă între Lumina sufletului și Lumina Torei, defel. Așadar, veți găsi, cu blândețe, că „Tora și Israel sunt una”, literalmente.

Deoarece nu există nici o diferență sau disparitate de formă între ele, ele sunt literalmente una. Și din moment ce am dovedit deja „Creatorul și Tora sunt una”, iar acum am dovedit că „Tora și Israel sunt una”, este evident că „Tora și Creatorul și Israel sunt una”.

Din toate cele de mai sus, descoperiți că în Tora și Mițvot există două părți:

  1. Tora și Mițvot așa cum apar la toți, fiind păstrarea Mițvot și studiul Torei sub forma a 613 de sfaturi. Acestea au puterea de a purifica și curăța corpul și de a spori meritul sufletului, de a fi demni și a merita să primească Lumina chipului Regelui, așa cum sufletul era în rădăcina sa, înainte de a se diminua și intra în acest corp de bază în lumea de bază.
  2. Păstrarea Mițvot și studierea Torei sub forma a 613 depozite, și anume chestiunea atingerii Numelor Lui și răsplata totală a sufletelor.

Meritul celei de-a doua părți față de prima este ca meritul Cerului deasupra Pământului. Acest lucru se datorează faptului că prima parte este simplă pregătire, iar a doua parte este completitudinea reală și scopul creației.

Aceasta explică întrebarea de mai sus despre cuvintele înțelepților noștri, că, chiar dacă o persoană excelează în Tora și fapte bune mai mult decât toți contemporanii săi, dacă nu a învățat tainele Torei și înțelepciunea adevărului, trebuie să se reîncarneze în lume.

Ne întrebăm: „Care este diferența dintre acest subiect în înțelepciunea adevărului față de alte subiecte din Tora?” N-am găsit undeva că cineva este obligat să se angajeze în toate subiectele din Tora. Dimpotrivă, am descoperit opoziția față de asta în multe locuri, cum ar fi: „Unul o face foarte mult, celălalt puțin, atâta timp cât își îndreaptă inima spre cer” și, de asemenea, „nu este important studiul, dar actul”.

Acum, problema este clarificată – întreaga parte a Torei revelate nu este decât o pregătire pentru a deveni demnă și să merite să atingă partea ascunsă. Partea ascunsă este deplinătatea și scopul pentru care este creat omul.

Deci, în mod clar, dacă o parte a părții ascunse lipsește, deși omul poate păstra Tora și respecta poruncile sale în partea dezvăluită, el va trebui totuși să se reîncarneze în această lume și să primească ceea ce ar trebui să primească, și anume partea ascunsă, prin intermediul celor 613 depozite. Doar așa sufletul este completat, mod pe care Creatorul îl predeterminase.

Prin urmare, puteți vedea o necesitate absolută pentru oricine din Israel, oricine ar fi, să se angajeze în internalitatea Torei și în secretele sale. Fără ea, intenția Creației nu va fi încheiată în el.

Acesta este motivul pentru care ne reîncarnăm, generație după generație până la generația noastră actuală, care este reziduul sufletelor asupra cărora intenția Creației nu a fost finalizată, deoarece nu au atins tainele Torei în generațiile trecute.

Din acest motiv, ei au spus în Zohar: „Secretele Torei și ale misterelor sale sunt destinate să fie descoperite în timpul lui Mesia”. Este clar pentru oricine înțelege că, de vreme ce vor îndeplini intenția Creației, li se va acorda venirea lui Mesia. De aceea, în mod inevitabil, secretele Torei vor fi descoperite între ei în mod deschis, deoarece, dacă această corectare este împiedicată, ele vor fi obligate să se reîncarneze.

Acest lucru vă va explica ce ar trebui să ne întrebăm despre această interpretare în general, pentru  că cine sunt eu și care sunt părinții mei de mi-a fost atribuită interpretarea de a extinde cunoașterea secretelor ascunse în Zohar și scrierile lui Ari? Mai mult, de ce nu s-a găsit până acum nimeni altcineva de a interpreta această înțelepciune la fel de deschis ca mine?

Acum puteți vedea asta deoarece generația noastră este într-adevăr timpul lui Mesia și noi toți stăm la pragul corecției complete, iar singura piedică este abandonarea completă a înțelepciunii adevărului în această generație, datorită dificultății de limbaj și a dispersării problemelor.

În plus față de toate acestea, există josnicia minții și tulburările abundente din generația noastră. De aceea, când Domnul a dorit să grăbească răscumpărarea sufletelor noastre, El mi-a dat un privilegiu pe mâna mea pentru a dezvălui măsura în această interpretare și voința lui Dumnezeu a reușit în mâna mea.

Și am avut și un alt motiv pentru a face această interpretare deschisă, așa cum este scris în Zohar: „Trebuie să învățăm puțin chiar și din prostii”, după cum este scris: „până când lumina depășește întunericul”. După ce am completat timpul în orașul Varșovia din Polonia, țintuit în camera mea, fără a avea nimic de-a face cu întunericul din împrejurul meu, am fost binecuvântat să mă așez în Cetatea Sfântă din Ierusalim.

Și când am mers printre oamenii de aici, am văzut sărăcia poporului meu, sărăcia minții lor. Râsul lor nesăbuit a fost în urechile mele ca zgomotul oalelor de sub cetate, batjocorind și călcând inima și sufletul dorințelor noastre, calomniind pe Domnul, Legea Lui și pe poporul Său cu glas tare, fără înțelepciune, înțelegere și cunoaștere în înțelepciunea Cabalei. Mai degrabă, cu un sortiment de cuvinte și nume, fără nici un sens și fără cuvinte morale, ci doar cuvinte seci.

Este un privilegiu de a trăncăni cuvinte fără temei în textul scris, cu toată credința că ele sunt lucruri sfinte și că, astfel, scopul lucrării de creație va fi completat asupra noastră. Iar când cei care se angajează în textele literale cu credință completă cresc în număr, Regele Mesia va veni imediat, căci toată corectarea va fi încheiată și nimic mai mult nu este necesar.

În cele din urmă, m-am întâlnit cu cei mai celebri dintre ei, oameni care și-au pierdut deja numărul anilor petrecuți în scrierile Ari și în Zohar. Ei au reușit astfel să devină experimentați și pricepuți în toate scrierile lui Ari.

Ei au o reputație ca fiind cei mai sfinți oameni din țară. I-am întrebat dacă au studiat cu un Rav care a atins internalitatea materialelor. Ei au răspuns: „O, Ceruri, nu! Nu există nicio internalitate aici, ci texte exacte, care ni se dau, și nimic altceva decât asta, Doamne ferește”.

I-am întrebat dacă Rav Chaim Vital a atins internalitatea. Ei au răspuns: „Desigur că nu a atins-o mai mult decât noi”. Apoi i-am întrebat despre Ari însuși. Ei au răspuns: „El nu cunoștea internalitatea mai mult decât noi, și tot ceea ce știa, el a trecut la ucenicul său, Rav Chaim Vital, și astfel au ajuns  în mâinile noastre”.

I-am batjocorit: „Cum au fost lucrurile compuse în inima Ari fără înțelegere și cunoștință?” Ei au răspuns: „El a primit compunerea acestor lucruri de la Ilie, iar el a cunoscut internalitatea, deoarece este un înger”. Aici mânia mea s-a revărsat asupra lor, pentru că răbdarea mea de a fi cu ei s-a încheiat.

Și când am văzut că nebunia lor a găsit rădăcini în aproape toți cei care se ocupă de această înțelepciune în acest moment, vai de urechile care au auzit așa: „să mai şi sileşti pe împărăteasă la mine, în casa împărătească?”

Sfântul Zohar a jelit deja cu amărăciune negarea păcătoșilor din sufletele lor, spunând că în Tora nu există secrete interne, așa cum este scris în Parașat Vayera: „A apărut Tora ca să ne arate niște povești și povestiri istorice? Astfel de povești și fabule se găsesc și printre alte nații”. Înțelepții noștri au spus că ei dezrădăcinează plantațiile, deoarece ei iau numai Malchut.

Ce ar spune autorii Zoharului, având în vedere cultura unor astfel de oameni păcătoși, negând faptul că există vreo cunoaștere sau înțelepciune în cuvintele Zoharului și în înțelepciunea adevărului? Ei spun despre secretele Torei că nu există nici o cunoaștere sau percepție dezvăluită în această lume, ci doar cuvinte goale. Astfel, ei au ajuns să forțeze Sfânta Divinitate în palatul Regelui. Vai de ei, căci ei au făcut rău sufletelor lor.

Înțelepții noștri au spus că Sfânta Tora plânge înaintea Creatorului: „Fiii voștri M-au transformat într-un cântec de cârciumă”. Dar nici măcar nu fac din Tora o aparență a unui cântec, ci doar cuvinte înfricoșătoare oricărui ascultător, care produc dispreț și mânie.

Mai mult, ei doresc să fie răsplătiți ca Finehas, spunând că o fac cu credință deplină. Scriptura spune despre ei: „Când se apropie de Mine poporul acesta, Mă cinsteşte cu gura şi cu buzele, dar inima lui este departe de Mine” și acesta este motivul ruinării primului Templu.

Diavolul încă mai dansează printre noi, tocmai în timpul lui Mesia, timpul sfârșitului secretelor Torei. Zelul Domnului oștirilor a venit ca un foc care nu va călca în oasele mele. Din acest motiv, am fost trezit să dezvălui mantia într-o asemenea măsură încât ei vor ști că există înțelepciune în Israel.

Acest lucru a fost printre motivele principale care m-au făcut să vin cu această explicație. Trebuie să vezi în fiecare țel și în fiecare scop că este absolut simplu. Toată logica, inteligența și multele probleme se formează în timpul pregătirii, până când obiectivul este atins. De exemplu, când cineva dorește să se așeze într-o casă, are nevoie de inteligență și cunoștințe în ceea ce privește proiectarea, meșteșugăria, calitatea și dimensiunile camerelor și proprietăților.

Scopul final este doar un lucru simplu – să locuiască acolo. Acesta este înțelesul cuvintelor: „Lemnarul … face un chip de om, un frumos chip omenesc, ca să locuiască într-o casă”. Este un gând simplu, fără concepte și proliferare, fără nici un motiv, ci cu o voință simplă.

Știți că toate sofisticările din cunoaștere sunt în mare parte greșeli care ar trebui să cadă înaintea adevărului. Cu toate acestea, adevărul în sine este simplu, fără nici un motiv.

Există un secret în aceea că, în primul rând există zidul de fier care ne separă de Tatăl nostru din Cer: Există lucruri care sunt ascunse datorită înălțimii și profunzimii lor mari și există lucruri care sunt ascunse datorită subtilității lor extreme, ca aerul, prea subțire pentru a fi văzut.

De vreme ce Lumina Lui este o astfel de Lumină Simplă, mintea umană, care simte doar o mică parte din ceva, pur și simplu nu o percepe. Este ca lucrurile mici dintr-o măsură, care necesită un instrument real pentru a fi văzute.

Acest lucru se întâmplă deoarece, deși nu este percepută toată adâncimea înălțimii și adâncimea lățimii, poți percepe totuși apropierea ei. Cu toate acestea, cu lucrurile subtile, pare că acestea nu există deloc, deoarece nu se poate atinge nici măcar cel mai mic strop din ele.

About Lili T

"Înțelepciunea strigă pe ulițe, îşi înalţă glasul în pieţe: strigă unde e zarva mai mare, la porţi, în cetate, îşi spune cuvintele ei."

View All Posts