Introducere la articolul “Preambul la Înțelepciunea Cabalei” (III)

0
41

Întrebare: Ce înseamnă atunci când Parțuf –ul primește lumina și apoi o expulzează?

În lumea noastră, este imposibil să întoarcem ceea ce a fost deja primit înăuntru. Cu toate acestea, pe măsură ce vorbim despre spiritualitate, înțelegem senzațiile. Imaginează-ți că te simți minunat, apoi nenorocit, apoi minunat din nou și nenorocit din nou. Acest lucru este într-un fel similar cu primirea luminii și expulzarea acesteia. Acest exemplu demonstrează imposibilitatea de juxtapunere a acțiunilor spirituale cu corpul nostru material. Sunt de un tip foarte diferit.

Dorința Kli-ului de a dobândi un ecran și de a-și asemăna proprietățile cu cele ale Creatorului după prima restricție este doar una dintre mai multele corecții “externe”, așa-numitele “veșminte”. Proprietatea interioară, dorința de a primi plăcere, rămâne neschimbată în conformitate cu legea spirituală care spune: “dorința rămâne neschimbată”. Cu alte cuvinte, dimensiunea dorinței create nu se schimba niciodată.

Creatorul a creat dorința în conformitate absolută cu lumina cu care El dorește să umple Creația. Nici mărimea acestei dorințe, nici calitatea ei, nu se schimbă. Numai intenția Creației în timpul primirii se modifică. Primirea poate fi “de dragul Creatorului” sau “de dragul propriu”. Există o gazdă, dar nu pot să o văd nici să  o simt; tot ceea ce văd eu folosesc pentru binele meu. Această stare este numită “lumea noastră”.

Simțind Creatorul și fiind capabil să împing ceea ce El îmi oferă înseamnă că am trecut prin Machsom – o separate între lumea spirituală și a noastră. Am deja intenția de a nu folosi egoismul meu: dorința rămâne și nu este în niciun caz diminuată, dar utilizarea sa a fost modificată de la “de dragul meu” la “de dragul Creatorului”.

Mai întâi, mă înfrânez doar să primesc “de dragul meu”; atunci pot să-mi corectez intenția și să-mi fac ecranul atât de puternic încât să-mi pot folosi egoismul “pentru Creator”, adică să încep să primesc “de dragul Lui”.

Nivelul meu spiritual, locul meu în lumile spirituale, depinde de cât de mult pot primi de dragul Lui. Dacă pot primi astfel o cincime din lumina destinată mie, atunci eu sunt în lumea Asya; dacă pot primi două cincimi – eu sunt în lumea Yețira; dacă primesc trei cincimi – eu sunt în lumea Bria; dacă primesc patru cincimi – eu sunt în lumea Ațilut și dacă primesc cinci cincimi – sunt în lumea Adam Kadmon. Odată ce pot să primesc tot ce emană de la Creator, mă întorc la Olam Ein Sof (lumea Infinitului), adică lumea primirii nelimitate.

Aceasta a fost lumea primirii nelimitate fără ecran, înainte de Țimțum Alef (TA). Acum, pot primi și lumina fără sfârșit, dar cu ajutorul ecranului. Această stare, care este atât de izbitor de diferită de primirea de dinainte de TA, se numește Corecția finală. Nu există niveluri în lumea Infinitului, deși apar tot mai multe condiții noi de primire.

Nu studiem starea de creație odată ce atinge lumea Infinitului, deoarece tot ceea ce se referă la starea de după Corecția finală este numit “Sitrey Tora” (secretele Torei). Tot ceea ce se referă la starea de dinainte de Corecția finală se numește “Ta’amey Tora” (gusturile Torei). Ta’amey Tora poate și trebuie să fie studiată de toți. Toată lumea este obligată să o înțeleagă. Ea poate fi reținută în două moduri (mai des în comBinația lor): prin “modul suferinței” sau prin “modul Torei”; în orice caz, rezultatul va fi același, diferind doar ca timp și senzație. Toți oamenii vor trebui să înțeleagă Ta’amey Tora, adică maestrul Cabalei – știința atingerii lumii Torei.

Astfel, după cum s-a spus mai sus, dorința însăși rămâne neschimbată. Numai ecranul se schimbă. În funcție de magnitudinea ecranului, eu iau doar partea din dorința mea pe care o pot folosi de dragul Creatorului. În orice caz, oricare ar fi partea din dorința mea pe care o pot folosi, întotdeauna primesc o anumită parte a luminii în toate cele cinci niveluri ale sufletului meu.

Să presupunem că există pe masă în fața mea cinci feluri de mâncare. Trebuie să tai niște straturi de pe fiecare fel, în timp ce “grosimea” stratului ar depinde de amploarea ecranului meu. Întotdeauna am NaRaNHaY – cinci plăceri de lumină (Nefeș, Ruah, Neșama, Haya, Yechida) simțiind în cinci părți dorința mea de a primi plăcere (Keter, Hochma, Bina, Zeir Anpin și Malchut).

Dacă am primit lumina într-una din dorințele mele, înseamnă că am primit-o în cinci părți ale dorinței (cinci Sfirot) fiind la același nivel de Aviut. Aceasta înseamnă că această primire a luminii (Parțuf) a apărut (s-a născut) din cauza unui Zivug de HAKa’a (ecranul care interacționează cu lumina).

Este similar cu a comanda o masă stabilită. Există mai multe tipuri de valori de 10 $, 20 $, 30 $, 100 $ și 1000 $, dar fiecare constă din cinci feluri, deoarece am întotdeauna o comBinație de cinci dorințe. Așa a fost dorința mea inițiala de a primi. În mod similar, am cinci simțuri. Fiecare este alcătuit din cele cinci dorințe ale mele, Keter, Hochma, Bina, ZA și Malchut; în interiorul lor, primesc luminile, Nefeș, Ruah, Neșama, Haya și Yechida.

Vasul și lumina sunt nume comune, dar Parțufim au nume specifice. De exemplu, Parțufim din lumea Adam Kadmon sunt numite Galgalta, AB, SAG, MA și BON, în lumea AțilutAtik, Arich Anpin, Aba ve Ima, ZON etc.

După “Cădere”, Creația, sufletul comun, Adam HaRișon, s-a împărțit în mii de suflete. În procesul corecției lor, sufletele se ridică și ocupă anumite locuri în lumile spirituale. Pentru a da acestor niveluri nume scurte și exacte, sunt numite Abraham, Isaac, Iacov, Beit HaMikdaș (Templul), Cohen HaGadol (Marele Preot), Șemeș (Soare), Yareach (Luna). În corespondență cu aceste niveluri și stări, au fost date numele săptămânii, Sabatului, sărbătorilor etc., în funcție de modul în care lumile și sufletele din ele se înalță și coboară.

Acum putem înțelege ce spune Tora: descrie doar realitatea spirituală – lumi, Parțufim, Sfirot și suflete. Pentru a descrie sufletele și ce se întâmplă cu ele, este folosită “limbajul ramurilor” luată din lumea noastră. Prin urmare, nu veți găsi nume cabaliste precum Keter, Hochma, Bina, Atik și Arich Anpin în Tora. Se aplică denumiri mai precise, specifice, care desemnează un anumit nivel sau o parte a acestuia într-o anumită stare. Într-un astfel de caz, acest nivel ar fi, de exemplu, numit un loc de odihnă într-un deșert sau o acțiune, etc.

Indiferent de ascensiuni sau coborâri ale lumilor, sufletul este întotdeauna învelit în niște coji exterioare. În momentul de față, numim coaja noastră “această lume” sau “lumea noastră”. Dacă omul lucrează pe sine și traversează Machsom-ul, alături de această lume, el va simți o altă lume, adică mai multe forțe exterioare, o manifestare mai mare a Creatorului; omul va vedea în mod clar lumina care iese din El, va stabili un contact tangibil cu El.

Omul atinge acest nivel sau nivelul în concordanță cu magnitudinea ecranului achiziționat, pentru că fiecare lume și fiecare nivel reprezintă un filtru: din lumea Infinitului către lumea noastră, există 125 de niveluri, adică 125 de filtre între lumea Infinitului și lumea noastră.

Am fost complet umplut de lumina din lumea Infinitului. În lumea noastră, sunt complet lipsit de lumină și nu pot nici să o văd, nici să o simt pentru că toate filtrele o ascund de mine. Se presupune că fiecare filtru ascunde a 125-a parte a luminii. Deoarece există cinci lumi, fiecare conținând cinci Parțufim, care la rândul lor includ cinci Sfirot, au un total de 5x5x5 = 125 nivele. Care este semnificația acestora?

Ca și în cazul sticlei, fiecare dintre ele restrânge lumina. De exemplu, luați o bucată de sticlă Roșie. De ce este Roșie? Este pentru că menține culoarea Roșie. Cum pot împiedica acest nivel să restrângă lumina care vine la mine? Este foarte simplu. Trebuie să se potrivească cu proprietățile acelui nivel. Cu alte cuvinte, ea restrânge lumina pentru mine pentru că nu am voie să o primesc.

Dacă ajunge la mine fără a fi întârziată de filtru, o voi primi “pentru mine”, pentru că nu am nici un ecran pentru ea. Prin urmare, ecranul meu trebuie să fie egal cu proprietățile filtrului respectivului nivel, caz în care eu însumi aș putea slăbi lumina. Astfel, dacă dobândesc un ecran la fel de puternic ca acest nivel anume, îmi potrivesc proprietățile și toate restricțiile sale dispar pentru mine; ele încetează să mai existe.

Prin urmare, treptat, nivel cu nivel, elimin toate aceste niveluri – filtre până când toate dispar și numai lumina rămâne. O astfel de stare înseamnă atingerea lumii Infinitului. Este fără sfârșit și nu are nicio limitare, deoarece le-am neutralizat pe toate.

Când ating un anumit nivel, încep să simt și să înțeleg totul în mod distinct. Eu însumi devin proprietatea acelui nivel. De aici, Tora spune: “Toată lumea trebuie să fie ca Moise”, adică trebuie să se ridice la nivelul atins de el, deoarece în lumea spirituală “Moise” este numele unui anumit nivel și oricine ajunge la el este considerat a fi ca și Moise.

De fiecare dată, omul mărește amploarea ecranului său în funcție de proprietățile nivelului din fața lui. Orice nivel de deasupra mea este definit ca fiind Creatorul; Nu pot vedea nimic dincolo de el, deoarece este manifestarea Sa pentru mine. De aceea, de fiecare dată, trebuie să îmi potrivesc proprietățile cu Creatorul din fața mea. La fiecare nivel, El este diferit, dezvăluindu-se pe Sine din ce mai mult.

În ce măsură? Să presupunem că o persoană ar putea să fure cei 1000 de dolari aflați în fața lui, dar dacă ar fi doar 100 de dolari, nu ar face așa ceva. Aceasta înseamnă că el are deja un ecran de 100 de dolari, deci această sumă poate fi plasată înaintea lui; el va fi capabil să o respingă, să lucreze altruist cu ea. Prin urmare, nu este afectat de interdicția “Nu fura” în ceea ce privește 100 de dolari.

Dacă el poate să-și întărească ecranul și să nu fure 1000 de dolari, atunci această sumă nu va fi o limitare pentru el și ar putea fi pusă în fața lui. De asemenea, el trebuie să-și întărească ecranul înainte ca lumina infinită care este destinată să-l umple “să fie plasată” înaintea lui.

Când omul este capabil să primească toată această lumină de dragul Creatorului, el va experimenta o încântare mai mare de 625 ori decât Malchut (creația) în lumea Infinitului. De ce va primi mai multă plăcere? De ce a fost nevoie de descendența lui Malchut (sufletului) din lumea Infinitului către lumea noastră? În ce scop a fost separarea de Creator și revenirea treptată la El?

A fost făcută astfel încât, cu ajutorul libertății de alegere, prin voință și putere, el să poată atinge o stare ridicată ca lumea Infinitului. A fi în lumea Infinitului a fost inițial determinat de Creator, nu de om. Dacă el atinge această stare de sine stătător, își dobândește propriile vase noi, propriul ecran, propriile senzații, își câștigă eternitatea și perfecțiunea.

Adevărul este, că din cauza eforturilor independente ale omului, el se pregătește pentru a simți ceea ce îi este cu adevărat acordat în lumea Infinitului. Când Malchut din lumea Infinitului s-a născut din gândul Creatorului, a primit lumina și, mai târziu, s-a limitat la primirea ulterioară, a simțit doar o mică parte din ea, deoarece vasul său nu era încă pregătit.

Pe măsură ce Creația începe să urce dintr-un punct total opus Creatorului, din întuneric complet, când pofta și dorința de a se bucura de această lumină sunt acumulate treptat, Creația devine astfel încântată de această lumină, dar încântarea este deja de 625 ori mai mare decât înainte de începutul corecției.

Lumina nu se schimbă; totul depinde de foame, de dorința de a primi lumina. Dacă omul nu este înfometat, nu se va putea bucura nici măcar de cele mai bune delicatese. Dacă îi este foame, chiar și o coajă de pâine va deveni o sursă de plăcere extraordinară. Astfel, totul depinde de cât de puternică este foamea, nu depinde de lumină. Se poate primi o măsură mică a luminii, dar vasul va avea o mare plăcere din asta.

Dimpotrivă, lumina poate umple totul, dar dacă vasul nu simte nici un pic de foame, va simți din toată această lumină, numai Ohr Nefeș, o lumină foarte mică. Întregul Univers și controlul său este proiectat exact pentru a pregăti Kli-ul pentru a primi o desfătare perfectă; cu alte cuvinte, că s-ar putea să simtă cu adevărat ceea ce Creatorul dăruiește asupra lui. Pentru asta trebuie să se îndepărteze, apoi să se apropie treptat și independent.

“Limbajul ramurilor” există numai în ebraică, dar ar putea fi făcută pe baza oricărei alte limbi. În alte limbi, relația dintre rădăcina spirituală și consecințele acesteia în lumea noastră nu poate fi urmărită. Nu există nici măcar în ebraica modernă. Cu toate acestea, dacă luăm ebraica de bază cu toate rădăcinile ei, atunci există o legătură clară între rădăcină și consecință.

O astfel de legătură există în fiecare limbă, dar în alte limbi, nimeni nu a încercat vreodată să o găsească. Nici un Cabalist nu indică legătura spirituală cu materia în hieroglife chinezești sau litere latine etc. În ebraică, datorită cabaliștilor, cunoaștem aceste corespondențe, de exemplu, de ce litera “Alef” este scrisă în acest fel și nu în altul.

Ce exprimăm cu adevarat? Exprimăm senzațiile umane. Se poate lua limbajul muzicii, a culorilor sau orice altă limbă. Tot ceea ce poate fi folosit pentru a exprima senzațiile umane, noțiunile, înțelegerea, poate fi folosit ca limbă. Este posibil să vorbim despre spiritualitate în orice limbă. Ebraica este unică prin faptul că are gata un cod. Cu toate acestea, dacă există un Cabalist care cunoaște rădăcinile oricărei alte limbi, el va putea face același lucru cu ea.

Textul face parte din cartea Stiința Cabalei