Pericopa BaMitbar (În deșert)

0
73

 BaMitbar (În deșert)

Numeri 1:1 – 4:20

Rezumat

Porțiunea BaMitbar (În deșert) începe cu Creatorul care comandă copiilor lui Israel ca din triburile lor să aducă oameni care au servit în armată și care au cel puțin 20 de ani și să-i numească capete de triburi și conducători. După numire, Moise trebuie să le explice unde va fi fiecare trib pe timpul drumului și al opririlor în deșert, cum se vor așeza după triburi și steaguri, în funcție de cele patru direcții, și cu Tabernacolul în mijloc.

Porțiunea descrie rolul Leviților, cei care servesc în Tabernacol. Tribul lui Levi este special, fiindcă el nu are niciun loc, sau parcelă a lui însuși, el (tribul) este cel care îi servește și îi ajută pe toți, mai ales preoții din Tabernacol. Rolul Leviților este să adune și să desfacă Tabernacolul la fiecare oprire de-a lungul călătoriei copiilor lui Israel. Ei trebuie să urmeze regulile stricte care explică ce să facă cu fiecare parte a Tabernacolului și cum să țină vasele Tabernacolului.

Comentariu făcut de Dr. Michael Laitman

Tora este împărțită în două părți: externă și internă. Tora externă este cea pe care o citim și o știm. Este Tora pe care tații noștri (noi în încarnările anterioare, fiindcă sufletele noastre se reîncarnează de la generație la generație) au văzut-o în trecut. Sunt însă în ea, câteva lucruri care trebuie așezate. Tora descrie călătoria copiilor lui Israel prin deșert, și cum trebuie ei să se conducă acolo. Detaliază cum să construiască Tabernacolul, împarte în preoți, Leviți și triburi, explică cum să se așeze fiecare când se opresc, cum să continue călătoria, unde se duce fiecare din loc în loc, sub steagul tribului lui și în granițele țării Israel, și unde se va instala după cucerirea ei.

Tora interioară este de fapt lucrul important. Prin ea ne corectăm și ne ajustăm în interior pentru a descoperi Forța Superioară de la care, primim în realitate Tora. Deci, este vorba despre revelarea Creatorului creaturilor sale. Aici vorbim despre om ca despre o lume mică, în care tot ceea ce e descris în Tora – preoți (Cohen), Leviți, Israel și cele 12 triburi – sunt copii (reproduceri) în interiorul nostru. Tora interioară ne învață și ne instruiește pe fiecare din noi ce trebuie să facem pentru a descoperi acum și aici, Forța Superioară.

Cel ce nu s-a corectat pe sine este cu siguranță scufundat în ego, după cum e scris „Am creat înclinația rea….Am creat Tora drept condiment” (Talmudul Babilonian). Această stare este numită „deșert”. Sentimentul de deșert este locul Klipot-urilor (cojilor), adică al dorințelor necorectate. Cât suntem în această trăire nu avem nimic care să ne reînsuflețească, să ne dea viață spirituală. Chiar dacă avem abundență materială, simțim totuși că suntem în deșert.

Putem vedea asta și în viața de azi, în lumea noastră disperată, judecând după divorțuri, abuzul de droguri, terorism, din ce în ce mai multă lume nefericită. Lumea simte că viața nu mai dă satisfacție. Am crescut și nu ne mulțumim cu ce avem, vrem mai mult. Este senzația că această viață este un deșert.

Dacă putem compara viețile noastre cu deșertul, trebuie să le aranjăm în așa fel ca să-l putem traversa în pace și să ajungem în țara lui Israel. Cuvântul țară (Ereț) înseamnă dorință (Rațon), iar Israel înseamnă IașarEl – direct la El, deci, sunt direcționat numai pe revelarea Sfințeniei.

Pentru asta, trebuie să folosim Înțelepciunea Cabalei. Cabala este metoda prin care Creatorul se revelează crteaturilor sale în această lume. Ajungerea în țara lui Israel înseamnă corectarea dorințelor nostre la starea în care îl descoperim pe Creator și Lumea Spirtuală, acum și aici, după cum e scris „Vei vedea lumea ta în viața ta” (Talmudul Babilonian).

Tora este o serie de instrucțiuni. Ea ne spune că dacă urmăm fazele descrise în porțiune vom traversa deșertul în pace și vom obține revelarea Sfințeniei. Acesta este scopul vieților noastre și pentru asta am fost construiți și destinați să obținem. De aceea, trebuie să vedem toate regulile și sfaturile din porțiune, ca pe corectări interioare pe care trebuie să le găsim.

Cele 12 triburi ale mele sunt propria mea dorință de primire. Deci, ele sunt calitățile mele interioare ce trebuie aranjate în funcție de Yod-Hey-Vav-Hey, după trei linii. Este structura sufletului meu Hohma Bina Daat-Hesed Gvura Tiferet-Nețah Hod Yesod. Preoții, Leviții și Israel sunt HBD (Hohma Bina Daat). Avraam, Ițhac, Moise, Aaron, Iosif și David sunt structura calităților sufletului. Prin urmare, fiecare din noi ar trebui să se configureze astfel.

În măsura în care ne corectăm dorințele, ajungem treptat la starea în care descoperim nivelul mersului în deșert. În acel proces obținem calitățile dăruirii, Bina. Pe finalul procesului ajungem la starea Moise – păstorul loial. Asta înseamnă că am urcat la gradul credinței, al dăruirii, la final. Când Moise din noi moare, adică își încheie munca, acel grad rămâne „dincolo de Iordan”. Asta este atunci când mergem spre țara lui Israel și începem să o cucerim.

În deșert, ca și în ocuparea țării, sunt Klipot (coji) și lupte. Numai în deșert obținem noua calitate de dăruire peste dorința noastră de primire. Ne-am ridicat peste dorința de primire. Dar în țara lui Israel, trebuie să cucerim pământul. Când intrăm în țara lui Israel, noi practic schimbăm dorința noastră de primire în dorință de dăruire. Ocuparea ne conduce egoul în formă de dăruire și iubire.

Porțiunea explică apropierea de primele mari corectări pe care le trăim pe drumul nostru spiritual. Întregul proces al corectării noastre se împarte în două părți: deșertul, și țara lui Israel. Călătoria noastră prin deșert timp de 40 de ani este urcarea lui Malhut la Bina, simbolizată de litera Mem (מ) care în Ghematrie este 40.

De la Bina urcăm la gradul Keter, cucerim țara și construim Templul. Asta este când inima devine Kli (vas) de primire a Luminii, revelarea Sfințeniei. Acest lucru se numește Beit HaMikdaș (Casa Templului, sau simplu, Templu).

Întrebări și răspunsuri

De ce începe porțiunea cu nevoia numirii capetelor triburilor și cu numărarea fiecăruia de 20 de ani și peste?

Acest proces reprezintă omul care are de ales ce principii să urmeze. Noi suntem doar dorință de primire, dar, avem totuși de Sus și puțină dorință de dăruire, se numește „o fărâmă din Dumnezeul de Sus” (Iov 31:2), este începutul de suflet.

Folosind acest „început de suflet” drept începutul conducerii dorinței noastre generale, egoiste de primire către dăruire, iubire pentru ceilalți, Arvut (garantare mutuală), „iubește aproapele ca pe tine însuți” (Talmudul Ierusalmitean), și „ceea ce urăști nu face aproapelui tău” (Masehet Șabat 31.a), vom împărți corect această masă de dorință de primire. Ea va urma o ordine a triburilor, a miilor și a zecilor. Această diviziune are loc și în interiorul fiecărui trib – în preoți, Leviti și Israel.

Preoții și Leviții care îi ajută, sunt rupți de triburi. Ei deservesc numai nevoile spirituale. De aceea ei sunt considerați „capul colectiv”. Prin această psihologie internă, distingem ce este important și ce nu și, treptat, ne corectăm acolo unde a doua categorie se alătură primei categorii, și o urmează.

În prezent nu puteți simți această împărțire, dar fiindcă lucrați la voi înșivă, veți începe să simțiți că dorința voastră de primire nu mai este pur și simplu dorință, ci, cu adevărat conține 12 triburi – bărbați, femei, copii, animale, deșert, și alte părți, chiar și lumea întreagă.

Veți descoperi că dorința voastră de primire este împărțită în gradele mineral, vegetal, animal și uman. Mineral, vegetal și animal sunt lumea înconjurătoare, iar umanul este omenirea. În dorințele care aparțin gradului uman avem alegere liberă, le putem controla. În acest fel trebuie să ne sortăm dorințele și să avansăm.

În interiorul nostru nu este altceva decât dorințe și instrucțiuni. Instrucțiunile sunt Tora – Înțelepciunea Cabalei și Tora interioară. Ne sortăm dorințele astfel ca fiecare dorință din categoria „Vorbitor”, Kli-ul (vasul) luat din Egipt, este corectată în Kli ce aparține țării Israel, Templului, și lucrează în întregime în dăruire și iubire.

Din Zohar: Numărarea și calculul

Și totuși, lumea nu a fost înrădăcinată în rădăcinile ei până când Iacov nu a născut 12 triburi și 70 de suflete și lumea a fost sădită. Dar, ea nu a fost completă până când Israel nu a primit Tora și Tabernacolul nu a fost făcut. Atunci lumile au dăinuit și au fost complete, și cele de Sus și cele de jos au fost înmiresmate.

Zohar pentru popor – BaMitbar (În deșert), punctul  6

Avraam, Ițhac și Iacov sunt cele trei linii. Linia din dreapta este Avraam, cu Klipa (coaja) lui – Ismael. Linia din stânga este Ițhac, cu Klipa lui, Esav. Linia din mijloc este Israel, și la Klipa-ua lui este denumită de obicei „mulțime amestecată”. Noi trebuie să conducem această ordine prin Tora, adică, prin studiul potrivit al Înțelepciunii Cabalei, în care este ascunsă Lumina, fiindcă este Tora Luminii, după cum e scris „Fiindcă Lumina din ea îi întoarce la bine (te reformează)” (Midraș Raba).

Dacă cu adevărat vrem să ne corectăm și să ne vedem aranjați și corectați după cum scrie în Tora, în trei linii, trebuie să studiem, astfel ca Lumina să ne influențeze. Noi suntem împărțiți în așa fel încât în stânga avem egoul, și pe dreapta avem Lumina Torei, cea care reformează. În funcție de munca noastră, Lumina Torei reformează egoul, rezultă linia din mijloc, – cea care include cele două forțe -linie care adună și supune egoul, legilor Luminii. Astfel, este format un Kli (vas) în care apare forța Creatorului, Forța Superioară.

Noi adăugăm constant ego la corectare folosind Lumina mare care apare. În acest fel, urcăm pe linia din mijloc, linia lui Iacov. De aceea, înainte de sosirea lui Iacov nu este nicio combinație între om și Forța Superioară, Lumea Superioară. Imediat ce omul pune pe Iacov, Avraam și Ițhac interiori în ordinea acestor trei linii, în el începe să se combine în reciprocitate Forța Superioară și munca lui.

Ce trebuie omul să facă până se dezvoltă în el aceste judecăți?

Trebuie să urmăm ceea ce scriu cabaliștii în scrierile lor: studiul numai într-un grup cu iubire între membrii lui. Primele trei surse de bază ale noastre sunt Zohar-ul, Scrierile lui Ari, Scrierile lui Baal HaSulam. Noi trebuie să urmăm în interiorul nostru numai ce este scris în aceste cărți.

De ce i s-a poruncit lui Israel să aleagă numai oameni care au servit în armată și au peste 20 de ani?

A fi în vârstă de 20 de ani, înseamnă în Spiritualitate că omul este potrivit să aibă de-a face cu „starea reală”. Ibur (concepția), Yenica (alăptarea) și Mohin (creier/ maturitate) sunt cele trei faze prin care creștem. Este asemănător unui făt care este născut după 9 luni și începe să crească. Fazele spirituale de creștere sunt identice – de la embrion la maturitate. Copilăria spirituală se încheie la 13 ani.

În Spiritualitate, Ibur (concepția) este un grad foarte înalt, înseamnă că omul devine complet anulat în fața Celui Superior, devine inclus în el ca o picătură de spermă, în timp ce Cel Superior o hrănește. Pentru ca Lumina să ne influențeze, trebuie să ne anulăm, ca și cum nu am exista. Dacă vrem să atragem Lumina, astfel încât ea să ne ridice, trebuie să studiem cu un grup și să fim parte din el, trebuie să dorim un mediu bun, iar Lumina care vine prin el ne influențează. În felul acesta avansăm în stagii care trebuie să dureze mai puțin de 9 luni. Totul depinde de eforturile noastre.

Când ne naștem, dorința noastră de primire este deja mai mare. Ne dezvoltăm în cunoaștere și înțelegere până când ajungem la vârsta de 13 ani, și, de acolo, continuăm până la 20 de ani. La 20 de ani, noi nu suntem numai adulți, ci putem fi și proprietari ai pământului nostru. „Pământ” se referă la cea mai mare și mai de jos dorință de primire de bază. Din acel moment, suntem gata pentru fiecare corectare interioară.

Există vreo conexiune între gradele spirituale de Levi (Levit) și Cohen (preot) și oamenii al căror nume de familie este așa?

Nu, rolurile de Levi și Cohen vor apărea în funcție de nivelul spiritual al omului, nu de numele lui de familie. În Spiritualitate, fiul cuiva indică un rezultat al unui grad spiritual, fiindcă Înțelepciunea Cabalei vorbește numai de grade spirituale. În lumea fizică, noi nu putem ști cine este Cohen, sau cine este Levit, sau cine este Israel. Asta va apărea la timpul cuvenit.

Instituirea Templului va fi posibilă numai după ce ne corectăm și refacem Templul din inima noastră. Atunci, cu Bețalel, vom fi în stare să construim structura exterioară rezultată din obținerea și înțelegerea noastră. Când suntem meșteșugari (înțelepți în inimă), și inimile noastre sunt pline cu Lumina de Hohma (înțelepciune), revelația Dumnezeirii, vom ști ce acțiune exterioară să adoptăm prin trăirile noastre. În Templu vor fi preoți (Coheni) și Leviți și Israel, fiecare, în funcție de gradul său.

Această porțiune se concentrează pe tribul lui Levi, ce este așa special în el?

Este scris despre Israel în relațiile cu națiile lumii: „Și voi veți fi pentru Mine un regat de preoți și un neam sfânt” (Exodul 19:6). în general, în această lume, ni se cere doar să recunoaștem răul, să devenim sensibili la ceea ce e rău, și să-l corectăm în a fi bun. Ca urmare a descoperirii faptului că  natura noastră e rea, vrem să scăpăm de ea singuri, dar problema noastră e educația, a noastră proprie și a altora.

De aceea, rolul preoților și al Leviților este să educe poporul. Preoții sunt conectați la un grad mai înalt, și aduc de acolo Lumina Reformatoare pentru a o transmite Leviților, care o transmit poporului. Astfel, fiecare grad, fiecare Parțuf (față) spiritual se împarte în trei: Hohma-Bina-Daat – Cohen (preoți/Coanimi); Hesed-Gvura-Tiferet – Leviții; și Nețah-Hod-Yesod – YașarEl (Israel).

Leviții nu au nicio parcelă (nicio parte) fiindcă partea lor e Creatorul. Ei sunt în Dvekut (alipire) cu un grad mai înalt, cu Forța Superioară. Ei nu au nicio dorință de primire pentru sine pe care să trebuiască să o corecteze. Ei au obținut un nivel de corectare în care dorința lor de primire este  toată îndreptată spre dăruire. Din acest motiv, ei sunt alipiți Forței Superioare. Prin Leviți, și cât prin noi Israel, un grad mai jos, putem primi Lumina și direcționarea spre progres.

Există vreun sens în ordinea porțiunii, și dacă da, privește ea dezvoltarea noastră spirituală?

Da, în acest fel este împărțită lumea. În lumea noastră, ca și în Lumea Spirituală, sunt termene, perioade din an care sunt împărțite în porțiuni. Totul posedă o forță unică. Astfel, fiecare săptămână are propria ei porțiune, fiindcă este o forță specială care acționează în funcție de această perioadă de timp. Fiindcă avansăm din porțiune în porțiune, ne corectăm.

De aceea, datorită rădăcinilor și ramurilor, această stare apare și în lumea noastră. Voi nu trebuie să amestecați porțiunile, fiecare porțiune trebuie citită la timpul ei. Astfel, voi nu puteți citi porțiunea BaMitbar (În deșert) de Roș HaȘana (De Anul Nou), și nici iarna. O porțiune care trebuie citită vara.

Uneori, când citim o porțiune, o simțim ca și când nu mai este relevantă pentru noi.

Noi nu tratăm porțiunile ca fiind în trecut. Tora este Legea vieții. Pentru a obține sursa vieții, trebuie să ne-o asumăm. Tora ne-a fost dată numai pentru a-L descoperi pe Creator și a ne agăța de El.

Ce înseamnă tot „tărăboiul” ăsta referitor la Tabernacol: urcare, părăsire, călătorie, și a sta în jurul lui?

Este Dumnezeirea, Kli-ul corectat din noi. Mă concentrez pe toate dorințele mele, pe judecăți, înclinații și calități și pe starea de dăruire, de asemănare cu Creatorul, pe Forța de dăruire, pe Binele care face bine. Încerc să mă corectez și să mă aduc la starea în care nucleul meu, speranța mea, întreaga mea fiinnță, are ceva în ea similar Forței Superioare, și, în acea stare, Lumina Superioară va veni și mă va corecta.

Tabernacolul este de fapt sufletul omului. Dacă, din întreaga mea dorință egoistă, iau o parte și o corectez pentru dăruire, în acea parte îl simt pe Creator. Acea parte este numită „suflet”, și ceea ce îl umple este revelarea Creatorului.

Munca de corectare ne face un Tabernacol și ne înconjoară cu el. Noi, de fapt, trebuie să ne preschimbăm în Templu.

Ce, sau cine este păstorul în această porțiune?

Păstor, este gradul de Moise, păstorul loial. Omul trebuie să aleagă în fiecare moment acest grad. La fiecare oprire, eu trebuie să aleg ce mă conduce și unde, ce este viața mea, cine este păstorul meu, și pe cine urmează dorințele și gândurile mele.

Corectarea noastră înseamnă să mergem pe un drum cunoscut ca „Tora, Israel și Creatorul sunt unul”. Dacă vrem să fim Israel, trebuie să urmăm Lumina Reformatoare. Când o urmăm, Lumina ne aduce calitatea Creatorului, după cum e scris „Întoarce-te o, Israel, la Domnul, Dumnezeul tău” (Hosea 14:1).

Trebuie să decid că trebuie să am calitatea dăruirii și a iubirii absolute. Acesta este singurul motiv pentru care ne-a fost dată Tora, și asta este ceea ce primim când o folosim. A fost spus despre asta „Am creat înclinația rea, Am creat pentru asta Tora drept condiment”, pentru că „Lumina din ea mă întoarce la bine”. Ceea ce se reformează este binele care face bine, calitatea iubirii și dăruirii pe care o obținem. Obținem calitatea în noi, nu în vreo imagine din afara noastră. Percepem în noi calitatea dăruirii și a iubirii pe care o numim Bore (Creator), de la cuvintele Bo Re (vino și vezi).

Glosar

Triburi

Triburile sunt o parte a dorinței de a primi, care este împărțită în HBD, HGT, NHY. În toate acestea există HaVaYaH (Yod-Hey-Vav-Hei), și HaVaYaH ori trei este doisprezece. Dorința noastră generală de a primi este împărțită în douăsprezece părți- care atunci când sunt corectate – sunt numite “triburi”.

Sfânta Sfintelor

Sfânta Sfintelor este GAR de Bina, calitatea absolută de a dărui.

Armată

Armata reprezintă toate dorințele care pot alătura capul, credința, păstorul.

Steag

Un steag este misiunea pe care mi-o asum. Fiecare parte și fiecare grup din cele douăsprezece triburi are propriul steag, ceea ce indică modul în care progresează fiecare parte și se corectează. Steagul este unic pentru fiecare trib, prin urmare, împărțirea în douăsprezece triburi rămâne chiar și după ce ei ating dorința corectată, țara lui Israel.

Tabernacol

Tabernacolul este locul unde corectez dorința mea de a primi la scopul de a dărui. Acesta este cel mai bun și cel mai important loc pentru noi.

Levit

Leviții sunt asistenții preoților. Rolul lor este de a coordona partea sfântă din om cu partea coruptă, și să corecteze o parte coruptă prin aderarea ei la partea sfântă.

Deşert

Deșertul este dorința de a primi, care trebuie să fie corectată. Este o dorință în care eu încă mai văd șerpi, scorpioni și probleme, și nu am nimic cu care să-mi hrănesc sufletul. Trebuie să transform deșertul în țara lui Israel. Mă mut din deșert în țara lui Israel, dar, de fapt, este Egiptul care a devenit un deșert, iar deșertul a devenit țara lui Israel. Eu rămân întotdeauna în dorința mea, pe care o corectez iar și iar, până la sfârșitul corecției.

Țara lui Israel

Aceasta este dorința corectată. Dorința pe care am corectat-o este în întregime Yașar El (direct la Dumnezeu), pe deplin cu scopul de a dărui mulțumire Creatorului, la fel cum El revarsă asupra noastră. Suntem în Dvekut (adeziune), dăruindu-ne unul altuia.

Oprire

Pe măsură ce trecem de la etapă la etapă trebuie să facem opriri, ca pe Hanuka. Există mai multe opriri pe drumul în deșert, de fapt, mai multe decât călătorii. Opririle sunt ascensiuni și coborâri, trasarea luminii Hasadim în opoziție cu lumina Hochma.

Din Zohar:

Bucuraţi-vă împreună cu Ierusalimul

“Bucuraţi-vă împreună cu Ierusalimul şi veseliţi-vă cu el, toţi cei ce-l iubiţi”. Cât de favorizată este Tora de către Creator, pentru că, oriunde se aud cuvintele Torei, Creatorul și toate armatele Lui ascultă cuvintele Sale. Iar Creatorul vine să locuiască împreună cu el, așa cum este scris: “În orice loc în care Îmi voi aduce aminte de Numele Meu, voi veni la tine şi te voi binecuvânta”. Mai mult decât atât, cei care Îl urăsc cad înaintea lui.

“Bucuraţi-vă împreună cu Ierusalimul”, pentru că există bucurie numai când Israel este în țara sfântă, unde o femeie se conectează cu soțul ei, ZA și Malchut. Atunci este bucuria tuturor, o bucurie și sus și jos. Iar când Israel nu este în țara sfântă, este interzis să te bucuri și să îți arăți veselia, așa cum este scris: “Bucuraţi-vă împreună cu Ierusalimul şi veseliţi-vă cu el”. Bucură-te pentru el, când Israel este în ea.

“Da, veţi ieşi cu bucurie şi veţi fi călăuziţi în pace”. Aceasta este adunarea lui Israel. Atâta timp cât este în exil și se află în praf, ea nu este numită “bucurie”, până când Creatorul nu vine la ea și o ridică din praf și îi spune: ” Scutură-te de praf; ridică-te”, strălucește și ei se vor lega împreună. Atunci ea este numită “bucurie”, bucuria tuturor. Și apoi: “veți ieși cu bucurie”. După aceea mai multe armate vor ieși s-o primească pe stăpână pentru bucuria mesei Regelui.

Zohar pentru toți, BaMitbar (În deșert), punctele 21, 23, 26

“Domnul este lumina și mântuirea mea; de cine să mă tem?” De vreme ce Adam privea în lumina superioară și Creatorul strălucea peste el, nu se temea nici pe cel superior nici pe cel inferior, așa cum este scris: “Dar peste tine răsare Domnul şi slava Lui se arată peste tine“. “Domnul este sprijinitorul vieţii mele”. Când Creatorul deține o persoană, ea nu se teme de toți împricinații din lume.

Zohar pentru toți, BaMitbar (În deșert), punctul 39

 

 

About Dora

Sunt aici din convingerea că spiritul se hrănește cu învățătură, iar spiritualitatea nu e de vânzare. Iar tu, căutătorule, vei găsi aici un strop dintr-un ocean de înțelepciune. Vino și Vezi!

View All Posts