Pericopa Devarim ( Acestea sunt cuvintele)

0
76

Devarim ( Acestea sunt cuvintele)

Deuteronom 1:1 – 3:22

Rezumat

Porțiunea, Devarim (acestea sunt cuvintele) începe cu un discurs lung, pe care Moise îl ține în fața poporului lui Israel chiar înainte de moartea lui. Porțiunea conține o analiză istorică a celor patruzeci de ani în deșert, pe care Moise îi descrie poporului lui Israel.

Porțiunea se ocupă de asemenea cu numirea căpeteniilor triburilor și judecătorilor, păcatul spionilor și pedeapsirea lor, relațiile dintre Israel și Edom, Israel și Moab, Israel și Amon, precum și războaiele cu Sihon și Og. Moise îl numește pe Joșua, fiul lui Nun, ca următor conducător al poporului, care îi va conduce în țara lui Israel.

Comentariu făcut de Dr. Michael Laitman

Din succesiunea gradelor spirituale și ceea ce am învățat despre percepția realității, știm că nu există o lume în afara noastră. Tot ceea ce există sunt stările spirituale prin care trecem, stări care sunt reprezente în noi. Totul este în noi, așa cum se spune, “omul este o lume mică”.

Vom trece de la o stare la alta. Fiecare stare apare din predecesoarea și este inclusă în ea. Aceasta se numește Parțuf (față). Fiecare stare conține ceea ce există în precedenta, Reșimot (amintiri), impresii și amintiri de dinainte de a te naște, și care trebuie puse în aplicare acum. Nimic nu vine de nicăieri; totul se bazează pe ceva precedent.

Acestea sunt etapele prin care cineva urcă de la gradul de deșert la gradul de țara lui Israel. Gradul de țara lui Israel conține toate gradele anterioare, de la Adam HaRișon (primul om, Adam), cu care începe Tora. Acesta este motivul pentru care Tora repetă mereu stările descrise în cărțile anterioare și le extinde la următorul grad, mai mare.

În viața de zi cu zi, noi folosim același model în școli, repetând același material de fiecare dată, dar la un nivel superior. Asta înseamnă că, vom studia aceleași legi, dar mai detaliat. Când studiem legile lui Newton la nivel de colegiu, reluăm ceea ce am învățat deja la școală, dar adăugăm mai multe formule. Acest model se repetă în diferite domenii ale vieții.

În această porțiune urcăm într-un grad foarte mare, “Țara lui Israel”, care cuprinde toate dorintele omului prelucrate și corectate în scopul de a dărui, însemnând complet corectate.

E nevoie să corectăm ceea ce este în noi, de la starea în care ne-am născut și în care am evoluat. E nevoie să schimbăm trăsăturile noastre egoiste, în a fi de dragul altora, la fel ca în “Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți; este o regulă mare în Tora”. De fapt, asta este întreaga Tora, care ne explică cum să ne corectăm inima, adică toate dorințele noastre, care sunt numite” inimă”.

Astăzi nu știm unde suntem. Vrem să descoperim sensul vieții noastre, motivul pentru ce ne-a fost dată. Acestea și alte întrebări similare se trezesc în mod special în generația noastră, iar de multe ori ele ne duc la depresie, consum de droguri și abuz de alcool. Nu avem nici o idee ce să facem cu noi înșine.

Cu mai puțin de un secol în urmă ne-am gândit că dacă am avea mai mult, ce fericiți am fi. Am crezut că un supraconsum e mai bun decât consumul echilibrat, până am ajuns în stare de criză, în special pentru că am acumulat prea mult și a făcut lucruri inutile doar pentru a ne satisface. Am acționat după ipoteza “dacă vindem mai mult, vom fi mai fericiți” și “dacă vom cumpăra mai mult, vom fi mai fericiți”. Am creat monstruoasa industria de publicitate, pentru a face cunoscute produse redundante și a ne face să credem că ele ne sunt vitale.

În ultimii o sută de ani sau cam așa ceva, omenirea a progresat în acest mod până când am ajuns la o situație în care nu numai că suntem nefericiți, dar suntem din ce în ce mai vrednici de milă. Ne confruntăm cu cazuri repetate de deficit, deșertăciune și neputință.

Și totuși, trebuie să învățăm totul pe pielea noastră. Este prima etapă în dezvoltarea noastră, “perioada de pregătire”.

În dezvoltarea spirituală, din această stare vom avansa la următoarea. Vom înțelege că, dacă vom continua să trăim așa cum am facut-o până acum, ne vom ruina complet. Am devenit o mașină care consumă și decide, dar în cele din urmă, lumea va epuiza materiile prime și nu vom mai avea nimic cu care să ne susținem în mod rezonabil.

Ajungem înapoi la vechile întrebări “Cum să supraviețuim?”, “Cum putem avea o viață fericită într-o societate echilibrată,  corectă și egală?”, “Care sunt valorile pe care ar trebui să le urmăm pentru a avea o viață bună, să avem ceea ce ne trebuie și să merite?”.

Esența problemei este că o parte a societății primește fără restricții, în timp ce alții suferă. Ca să îndreptăm asta, începem cu întrebările pe care le-am menționat, în etapa următoare, etapa corecției, atunci când trebuie să ne corectăm. Această etapă începe la poalele Muntelui Sinai, când ne dăm seama că trebuie să stabilim o societate dreaptă și egală, cu o bucurie spirituală care se va răspândi către ceilalți prin unitate și garantare reciprocă. Dacă suntem de acord cu asta, ne vom însușii metoda corecției.

Înțelepciunea Cabalei este metoda corecției. Aceasta explică modul în care trecem prin etapele corectării noastre. Prima etapă după perioada de pregătire se numește “patruzeci de ani în deșert”. În această etapă trebuie să avem un conducător care înțelege ce trebuie făcut, care înaintează și pe care toată lumea îl urmează prin deșert.

Un deșert este un loc în care nu știm cum să supraviețuim fără hrană și fără apă noi, copiii noștri, femeile, precum și vitele noastre. Prin deșert trece o întreagă națiune sau o persoană, în care există dorințe și gânduri care trebuiesc treptat corectate.

În deșert corectăm toate dorințele noastre pe gradul de “a dori milostenie”. În acest grad o persoană consumă ceea ce este necesar pentru a trăi, iar restul îl dă societății. “Restul” este tot ceea ce poate produce sau poate face în favoarea altora. O persoană dedică totul societății. Aceasta este corectarea “a dori milostenie”. Moise, care este în această corecție, este cel care atrage o persoană din ego în dăruire pentru ceilalți. El este cel care călăuzește o persoană prin diferite corecții individuale.

În cadrul acestui proces există o dezvăluire a dorințelor egoiste ale omului, care sunt numite “păcatul spionilor”, “cearta apelor” și războaiele cu anumite națiuni – Amon, Moab și Edom – dintre care unele trebuie să fie “sacrificate”. Acestea sunt dorințe pe care trebuie să ne abținem să le utilizam pentru moment, deoarece sunt atât de intense încât nu le putem corecta, ci numai restrânge.

În condiții speciale, o persoană poate corecta câte una din dorințele egoiste, cum ar fi “femeile”. Se poate, de asemenea, corecta dorințele care nu au fost utilizate egoist, dar fac parte din ego.

De exemplu, “prada de război” este una dintre aceste dorințe, abilități care se poate corecta. Acesta este modul în care avansăm prin deșert când fiecare porțiune este o etapă, ca și cum am trece prin stații sau poposi în tabere, unde ne corectăm și apoi avansăm spre o altă etapă de “a dori milostenie”.

Acesta este motivul pentru copiii lui Israel, cu toate semințiile, socotesc cine sunt și cine nu sunt și avansează spre starea de “a dori milostenie”. Este muncă de dragul comunității. Fiecare persoană ia ceea ce el sau ea are nevoie pentru o supraviețuire normală. Aceasta se numește “împărțirea corectă”. Restul, este pus la dispoziția comunității.

Nu înseamnă faptul că noi toți avem nevoie de aceleași lucruri. Mai degrabă, înseamnă că fiecare dintre noi are ceea ce este potrivit pentru consumul relativ. Cu alte cuvinte, din moment ce fiecare se naște diferit și inegal, sensul de egalitate este interpretat diferit pentru fiecare persoană.

Discursul lui Moise pregătește poporul pentru gradul următor. Gradul următor nu face parte din Moise, ci este gradul pe care îl continuă Joșua. Cum îi poate el pregăti pe oameni pentru provocările viitoare din țara lui Israel? Doar cu împarțeala corectă și egalitatea dintre ei-  atunci când ei cuceresc pământul, confruntându-se cu dorințe pe care nu le-au folosit, dar cărora trebuie să facă față acum. Cum poate Moise să îi pregătească pentru acest grad?

Copiii lui Israel au folosit dorințele pe care le-au corectat și pe care acum le vor corecta la un nivel mai profund. În total, există în noi 613 grade. În primul rând, ne corectăm doar la nivelul de deșert, adică le folosim doar la gradul de Bina, gradul de “a dori milostenie”. Ulterior, pe nivelul “țara lui Israel,” o persoană transformă aceste dorințe în a fi cu scopul de a dărui.

Sunt aceleași dorințe; nu există altele, doar astea. În noi este un fel de pachet de dorințe, din care toate sunt de egoism în relație cu ceilalți. Ele sunt numite “înclinație rea”. Noi corectăm aceste dorințe în două etape  – etapa de “deșert” și etapa “țara lui Israel”. Cu toate acestea, lucrăm mereu cu aceleași dorințe.

În etapa de “deșert”, o persoană corectează dorința folosind în special forța superioară, Creatorul. Cu toate acestea, mijlocitorul este Moise, care este conexiunea noastră cu forța superioară. În noi este o calitate pe care o numim Moise, iar prin utilizarea acesteia și conectarea la ea, ne conectăm la forța superioară. Acesta este motivul pentru care Moise este numit “conducător”. Un conducător este cel care ne poate ajuta să ne conectăm la forța superioară. Conducătorul înțelege și cunoaște toate procesele prin care trebuie să trecem sau în care avem nevoie de el. El este cea mai înaltă calitate din noi, care recunoaște Creatorul și este similar cu El. Prin aceasta, el ne conectează la forța superioară.

O persoană se conectează la o linie specială, directă, în cazul în care toate dorințele cuiva se conectează la Moise, și prin Moise la Creator. Pentru moment, acest lucru este modul în care persoana descoperă Creatorul – parțial, puțin câte puțin. El îi “vorbește” lui Moise deschis, iar celorlalți prin semne, adică atât cât dorințele dintr-o persoană îl pot descoperi pe Creator.

În etapa următoare, când vom intra în “țara lui Israel”, calitatea lui Moise dintr-o persoană nu mai poate să ne însoțească. Trebuie să fim  într-o calitate mai avansată, pentru a face față altor corecții, o calitate numită Joșua, fiul lui Nun. De fapt, este tot un Moise, dar cu un rol mai mare, cu mai multă responsabilitate. Deși Moise aparent îi cedează acest rol după ce au parcurs cei de patruzeci de ani în deșert împreună, în fapt, Joșua este Moise care a urcat la gradul de “țara lui Israel”.

Gradul de Moise urcă pe muntele Nevo, de cealaltă parte a râului Iordan. Dorințele sunt împărțite în noi în țara lui Israel, Iordania, dincolo de râul Iordan, Liban, Siria, și așa mai departe.

După aceea Moise începe gradul următor, numit Joșua, fiul lui Nun. Cu toții începem corecțiile noastre pe gradul “țara lui Israel”. Adică, toate dorințele de nivelul deșertului urcă până la nivelul de “țara lui Israel”, devenind pe deplin în favoarea altora.

Întrebări și răspunsuri

În primul rând oamenii care trăiesc astăzi în Israel trebuie să devină conștienți de faptul că nu sunt încă în “țara lui Israel”. Se poate spune că am ajuns abia în deșert?

Potrivit înțelepciunii Cabalei, suntem în exil total, nici măcar în deșert.

Ce putem spune despre conducător, nu îl avem?

Nu avem nici o conducere, deoarece nu vrem una. Dacă ne-am dori o conducere spirituală, am primi una; am descoperi conducătorul pe plan intern cât si extern.

Cum să  conduci dacă intri pe un teritoriu necunoscut?

Într-adevăr, liderii n-au au nici o idee ce să facă.

Unde este Moise?

Dacă-l vrem, îl vom avea.

Asta este muncă interioară?

Este și muncă interioară. Dacă vrem să ne corectăm îl vom descoperi și în exterior. Dintr-o dată, un nou lider va apărea, unul pe care nu l-am văzut sau știut înainte. Și vom ști că este cu adevărat el.

Copiii lui Israel, de asemenea, nu au dorit să accepte conducerea lui Moise. De mai multe ori în timpul perioadei de deșert au încercat să-l înlăture. Pe fiecare grad, o persoană trebuie să examineze dacă acest lucru este cu adevărat forța pe care o urmărește, din moment ce puterea crește în mod constant.

Nu este vorba de o națiune sau de vitele pe care cineva le ia cu el. Totul se obține prin educarea oamenilor. Numai prin educație, oamenii încep să vadă unde trebuie să ajungă și cine le poate fi conducător. Oamenii vor vedea foarte clar. Acesta este motivul pentru care totul trebuie făcut prin educație. Toate sloganurile pe care oamenii le scriu, trebuie mai întâi explicate: Ce este egalitatea, ce este dreptatea.

Într-adevăr, ce este egalitatea? La urma urmei, suntem diferiți și avem nevoi diferite.

Adevărat, toată lumea ar trebui să primească în mod diferit atât în ​​cantitate cât și în calitate. Nu poate fi în alt mod.

Dar cineva ar putea spune, “ego-ul meu necesită zece milioane de dolari pe an”.

Acesta este motivul pentru care avem nevoie în primul rând de un sistem de educație care să ne învețe legile naturii, legile Creației, care apar în fața noastră acum. În primul rând, trebuie să învățăm toți despre ele, să deschidem ochii și să vedem lumea în care trăim. Poate că nu suntem conștienți de ceea ce este  lumea cu adevărat; Poate că cerem lucruri care ne dăunează, cum fac copiii, uneori.

Cei care suferă ar putea asculta, dar acum nu toată lumea suferă.

Noi toți credem că suferim și că merităm mai mult. Prin urmare, în conformitate cu înțelepciunea Cabalei trebuie să începem să echilibrăm societatea, și în același timp, să începem să educăm, predând și obligând pe toți să studieze legile Naturii. Ne trimitem copiii douăzeci de ani în instituții de învățământ pentru a-i pregăti pentru viață. Acum suntem toți elevi în ceea ce privește lumea care apare în fața noastră și tot mai trebuie să mergem la școală.

Înțelepciunea Cabalei explică cu ce ne confruntăm. Tocmai de aceea se revelează. Dacă nu învățăm, vom continua pe drumul nostru, la fel ca un copil încăpățânat care nu ascultă de părinți și se pune în pericol.

Avem nevoie de o etapă pregătitoare. În momentul de față, mulți oameni sunt pe străzi strigând de durere. În primul rând ei au nevoie să li se dea ceva pentru a se calma, astfel încât să poată să asculte.

Asta trebuie să fie în tandem sau va conduce la o distrugere teribilă.

Vrei să spui că nu se poate rezolva doar una dintre ele, trebuie să le realizăm pe amăndouă?

Da.

Dărâmarea Templului s-a întâmplat din cauza urii neîntemeiate. Cum putem evita astăzi ura nefondată?

Aceasta este ura rezultată din ego-urile noastre sporite, păcatul spionilor. Noi nu vrem să mergem în țara lui Israel, ni se pare că este greu, interzis, că nu este pentru noi, că este periculos. Suntem făcuți să credem că învățătura Cabalei ne poate înebuni, că este misticism. Pe scurt, respingem propria noastră corectare, în orice fel putem.

Spionii ne spun, “Trebuie să ne corectăm; trebuie să ajungem la o stare în care suntem cu toții prieteni, frați, în garanție reciprocă și egalitate”. Dar despre ce egalitatea se vorbește? Nu doresc egalitate! Acestea nu sunt nimic mai mult decât sloganuri. Toată lumea spune, “Dă-mi ceea ce merit!”. Dar merită ceea ce cer?

Pentru ca oamenii să asculte, trebuie să existe un declin teribil.

Adevărat, dar îl putem preveni. Pentru asta trebuie să facem cunoscută situația noastră reală. În prezent suntem într-o nouă generație, într-un loc complet diferit. Realitatea noastră este diferită. Trebuie să găsim un nume propriu pentru ea, deoarece legăturile sociale sunt diferite, și așa sunt și conexiunile noastre internaționale.

Când oamenii sunt îndurerați încep să urască pe cei care nu sunt ca ei. Și totuși, acum asistăm la un proces de fuziune. Cum putem evita dezintegrarea din cauza urii nefondate?

Este un proces de covalescență al cărui scop este de a împrăștia, nu de a construi. Aceasta este cea mai mare problemă – toate aceste forțe se unesc acum în scopul de a împrăștia. Prin urmare, trebuie să explicăm cât de mult putem, că aici există ceva foarte riscant, că trebuie să deliberăm, că trebuie să formăm mese rotunde și să începem discuții în întreaga națiune, în mod continuu.

Ce este dreptatea socială? Există un astfel de obiectiv, justiția absolută?

Da, există, atunci când fiecare primește doar ceea ce este necesar pentru a supraviețui într-o manieră rezonabilă.

Cum se poate monitoriza asta?

În conformitate cu bugetul general. În primul rând, trebuie testat în procente, cât de mult are nevoie fiecare, pe ansamblu. Similar cu securitatea socială, toată lumea primește aceeași sumă, cei săraci și cei bogați primesc aceiași alocația de securitate socială.

Este un calcul economic care, în cele din urmă trebuie să fie echilibrat. Cel mai important lucru este să determinăm lumea și națiunea să știe unde suntem și de ce suntem așa cum suntem. Acum ni se cere să înțelegem ce este o stare (țară), ce este acest sistem, cum funcționează și cum să îi determinăm regulile. Fiecare dintre noi trebuie să ia parte la asta, dând ceva din sine însuși.

Care este condiția pentru succes?

Condiția succesului este să ne așezăm și să învățăm ce este noua lume, la fel cum copiii sunt pregătiți douăzeci de ani înainte ca ei să devină cetățeni productivi. Trebuie să ajungem la acest nivel  – la a fi cetățeni ai lumii integrale în care trăim. Au apărut legi noi și nici un lider sau un guvern nu știe ce să facă cu ele. Răspunsurile pot veni doar prin studierea noilor fundamente, pe care înțelepciunea Cabalei ni le dezvăluie.

Ce înseamnă că națiunile trebuie să fie distruse, națiuni cum ar fi Amon, Moab și Edom, care sunt dorințele din noi?

Distrugându-le înseamnă că vom evita temporar utilizarea lor. Noi nu putem, nici nu ar trebui să distrugem aceste dorințe. Dimpotrivă, noi trebuie să le înghețăm în noi până când le putem corecta și să le folosim în mod corespunzător.

Glosar

Discurs / Dialog

Este un control intern. Omul este propriul său psiholog. El însuși se analizează. Noi analizăm care dorințe să folosim și pe care să nu le folosim, și dacă o dorință ar trebui să fie utilizată într-un fel sau altul.

Dar, odată ce am făcut un control, unde vom găsi puterea să executăm?

Acest lucru necesită două lumini- una pentru control, și una pentru corecție. Acesta este motivul pentru care este scris: “Am creat înclinația rea, am creat pentru ea Tora drept condiment”, deoarece “Lumina din ea reformează”. Cu alte cuvinte, numai prin intermediul luminii trecem prin toate aceste etape . În timpul studiului, înțelepciunea Cabalei ne aduce lumina interioară cu care vedem cum stau lucrurile. Începem să vedem propriul nostru sistem intern, și modul în care vom lua parte la sistemul global al lumii.

Lider

Un lider este unul de cea mai înaltă calitate, cu ajutorul căruia verificăm avansarea.

Egalitate

Fiecare răspunde într-un fel particular. Altfel spus, trebuie să luăm în considerare faptul că nu suntem născuți egali în calitățile sau dorințele noastre. Prin urmare, fiecare dintre noi trebuie să primească în mod diferit.

Asta se aplică atât în ​​această lume cât și în spiritualitate?

Da, dar pentru asta avem nevoie să cunoaștem internalitatea oamenilor. În caz contrar, nu vom distribui pe bună dreptate. Societatea umană de astăzi nu poate rezolva aceste probleme până când nu învățăm legile naturii. Societatea trebuie să ajungă să cunoască internalitatea lumii, așa că în cele din urmă nu vom avea nicio alegere, doar de a studia înțelepciunea Cabalei.

Ură nefondată

Acestea sunt forțe de respingere pe care o persoană le descoperă atunci când dorește să se apropie de oameni. Cu toate acestea, se întâmplă doar cu condiția ca cineva să dorească cu adevărat să se unească cu alții. Descoperim că există aceste forțe, fără a ne aștepta să le găsim. Acestea sunt lucruri pe care le primim la naștere, în mod deliberat, de sus.

Lumea nouă

Noi am intrat acum într-un nou sistem, circular, la nivelul mondial al Naturii, care ne închide împreună într-o sferă. Suntem interdependenți și nu ne putem despărții sau să ne gestionăm în mod independent, atât în ​​cadrul fracțiunilor națiunii, cât și în întreaga lume.

Formulele pentru aceasta se găsesc în înțelepciunea Cabalei. Dacă o studiem, vom fi capabili să gestionăm lumea frumos.

Din Zohar:

Atunci Moise cântă

“Ar trebui să spui,’Din moment ce ei sunt legați într-un mănunchi de viață și încântare în plăcerea de sus, de ce trebuie ca Creatorul să îi aducă jos pe pământ?’. Când toate acele duhuri și suflete care erau în cel mai înalt grad s-au născut și au ieșit în lume, Creatorul le-a adus cu picioarele pe pământul de jos. Este cu atât mai mult acum, din moment ce Creatorul dorește să îndrepte ceea ce este strâmb, arătându-le semnele și minunile pe care El le va face pentru Israel.’ ”

Zohar pentru toți, BeȘalah (Când Faraon a trimis), punctul 218

Moise a dezvăluit în ziua în care a plecat din lume

În timpul în care Moise a spus „Luați aminte, o Ceruri, și voi vorbi”, lumile s-au zguduit. O voce a venit și a spus „Moise, Moise, de ce agiți lumea? Tu ești fiul omului și din cauza ta, lumea se va cutremura”. El a început și a spus „Pentru că voi chema în numele Domnului”. Atunci ei au devenit tăcuți și au ascultat vorbele lui”.

Zohar pentru toți, HaAzinu (Auzi), punctul 22