Pericopa Hukat (Statutul)

0
77

Hukat (Statutul)

Numeri 19:1 – 22:1

 Rezumat

Porțiunea Hukat (Statutul), se ocupă cu călătoria prelungită a Israelului, cu Mițva (porunca) vacii roșii (Heifer), legile de impuritatea morților și episodul cunoscut ca Mei Meriva (apele Meriba [în ebraică: ceartă]). În acest episod copiii lui Israel se plâng de lipsa apei, iar Creatorul îi poruncește lui Moise să vorbească stâncii. Cu toate acestea, în loc de a-i vorbi, el lovește stânca. Moise și Aaron sunt pedepsiți pentru acest act, prin interdicția de a intra în țara lui Israel. Poporul lui Israel ajunge la țara Edomului, iar împăratul Edomului le interzice să treacă prin teritoriul său.

Aaron moare, iar Elazar, fiul său, îi succede ca mare preot. Poporul lui Israel continuă să se plângă de dificultățile drumului, iar Creatorul trimite asupra lor șerpi veninoși. Moise face un șarpe de aramă și îl arată oamenilor, pentru ca oricine vede șarpele de aramă să fie vindecat.

Poporul lui Israel ajunge la granița țării Moabului și cântă “cântecul fântânii”. Oamenii luptă cu Sihon împăratul Amoriților și Og rege al Basan. Israel câștigă și le moștenește țara.

Comentariu făcut de Dr. Michael Laitman

Această poveste detaliază corecția primară din corecțiile sufletelor. Deoarece sufletele noastre sunt inițial dorință de a primi, de a se bucura, în scopul de a se corecta, trebuie să inversăm intenția în dorință de dăruire. Trebuie să ne corectăm sufletele în scopul de a dărui, de a-i iubi pe ceilalții, pentru a semăna cu Creatorul. Acest lucru ne va înzestra cu Dvekut (adeziune) cu Creatorul – acesta fiind scopul fiecăruia și a tuturor din națiune. Acesta este motivul pentru care e nevoie să ne amestecăm și să fim integrați cu forța dăruirii, numită Bina și cu forța primirii, numită Malchut.

Din conectarea celor două forțe – a celor două Sfirot menționate mai sus – rezultată patru opțiuni: Malchut în Malchut, Malchut în Bina, Bina în Bina și Bina în Malchut. Când Bina este în interiorul Malchut, ea este forța răului, deoarece Malchut guvernează Bina, iar când acest lucru se întâmplă, toate forțele răului ies la iveală.

Ocazional aceste forțe pot apărea ca bune. Apar astfel numai pentru a ademeni și amăgi o persoană, ceea ce duce spre rău. Este o Klipa (coajă / ​​coaja) specială, vicleană și abilă, care este în Malchut. Acesta este modul în care Malchut dobândește Bina și o folosește. Acesta este și motivul pentru care s-a spus că răul poate exista în lume, doar dacă inițial pare că este bun.

La început, singurele forțe care există în om sunt încă vegetal și animal, ceea ce înseamnă Malchut la gradul de mineral, vegetal si animal. Aceasta este o voință de a primi direct. O persoană care are forța de Bina în dorința de a primi, devine foarte inteligentă și foarte perspicace. O astfel de persoană știe cum să pară că dă altora, ca servindu-i pe alții, în timp ce, de fapt, acea persoană ia de la alții și îi folosește cât mai mult posibil. Acesta este modul de funcționare când forța de a dărui este “luată captivă” de forța pe primire.

Invers, atunci când am ridicat Malchut la Bina și devenim incluși în ea, atunci când vrem să pătrundem Bina și să fim acolo ca servitori, ca un embrion în interiorul pântecelui mamei – Bina este numită “Ima (mama) de sus”. În acel moment ne dorim să ne dezvoltăm doar prin integrare, să fim dominați de forța de a dărui, sub “protecția” puterii Creatorului. Acestea sunt forțele bune, care iau treptat părticele din dorința egoistă și le corectează.

Porțiunea Hukat, începe cu vaca roșie care corectează unele dintre dorințe și corupe altele. Este ca un pendul între Bina și Malchut care purifică impuritățile și spurcă puritățile. Subiectul este analizat în porțiune pe niveluri diferite, cum ar fi cenușa vacii, fântâna și groapa.

Groapa este uscată, absorbind totul, dar rămânând complet goală. Pe de altă parte, o fântână este plină de apă, în comparație cu Bina în Malchut și Malchut în Bina. În cazul în care fântâna este goală, este Malchut. Dacă există apă în fântână, aceasta este calea corectă a integrării. Și când Malchut urcă la Bina, deficitul lui Malchut se ridica la Bina, la cer și aduce în jos apă din cer, adică ploaia.

După aceea este menționat șarpele. Șarpele este doar dorința de a primi, aceasta este o persoană în care nu există o integrare a Bina. În opoziție se află șarpele de aramă.

În poveste, apele (Meriba) ceartă stânca, pământul. Dacă o persoană este integrată în Malchut, și vorbește cu ea la nivelul deșertului (nivelul de Bina), acea persoană scoate apa din ea însăși. În schimb una care lovește, provoacă cearta apelor. Această apă se numește “apele Gevurot”, care sunt dominate de Malchut – uragane, inundații, tsunami și împărtășesc aceeași rădăcină ca și forțele dominate de Malchut.

În ceea ce privește vaca roșie, textul nu se referă la un tip de vacă corporală. Cuvântul Adumah (“roșu” la femin) provine de la cuvântul Edom, însemnând conectat la Adamah (pământ). Vaca simbolizează forța de Bina. Ea dă lapte, care este unul dintre simbolurile festivalului de Șavuot, când consumăm produse lactate, este un simbol al puterii de a dărui.

Cu toate acestea, atunci când este conectat la Malchut, Edom are competențele amestecate cu Malchut vizavi de forța de Bina. Atunci când forța de dăruire și forța de primire – Bina și Malchut – sunt împreună, totul depinde de individ. Dacă o persoană dorește să fie corectată, pentru a atinge dăruirea, atunci în mod specific, prin combinarea acestor forțe, o combinație cunoscută sub numele de “vaca roșie”, persoana ajunge la forța dăruirii și devine purificată.

În schimb, în ​​cazul în care persoana este pură, amestecul de Bina și Malchut are efectul opus. Trebuie să înțelegem că această formă opusă este doar descoperirea pe care o face o persoană, dacă el sau ea se află pe un grad bun. Asta înseamnă că o persoană descoperă o dorință suplimentară, cu care nu se poate lucra.

Întrebări și răspunsuri

Sensul actelor de purificare

Aceste ritualuri sunt un fel de idolatrizare. Nu este atât de simplu să găsești o vacă roșie, să o arzi, și apoi să te ocupi de întreaga afacere cu cenușa. Ea nu există în lumea noastră, dar noi suntem încă în căutarea ei.

Se spune că în trecut a existat într-adevăr o vacă roșie, pe timpul Templului, atunci când întreaga națiune era la un grad spiritual, folosind înțelepciunea Cabalei. Este scris, “Ei au verificat de la Dan până la Beer Șeba și nici un ignorant [persoană necorectată] nu s-a găsit, de la Gevat la Antipris, nici un băiat sau fată, bărbat sau femeie care să nu fie priceput în legile de impuritate și puritate [corectările în conformitate cu legea lui Moise].”[1]. Legile de impuritate și puritate (Tuma’a și respectiv Taharah) explică exact ce înseamnă să lucrezi pentru a primi și ce înseamnă să lucrezi în scopul de a dărui, cu toate dorințele, în toate problemele, prin comunicare cu toată lumea și cu evlavie.

În trecut, marea majoritate a oamenilor au atins realizarea completă, cu excepția câtorva, după cum știm din istorie despre certurile care au avut loc chiar în timpul primului Templu. Oamenii care au atins un grad spiritual cunoșteau legile de impuritate și puritate. Ei erau la nivelul de conectare de Bina și Malchut, un nivel cunoscut sub numele de “vacă roșie (junincă)”.

Tora detaliază o poruncă de corecție, instrucțiuni privind modul de corectare a sufletului. Acești oameni au trăit toate acestea și s-au corectat de la starea de “Egipt” la starea de “primirea Torei”, au trecut prin “deșert” și în “țara lui Israel”, nume care reprezintă grade spirituale.

De ce Israel nu a putut trece prin Edom, deși acesta este Bina?

Vaca roșie este Bina. Țara lui Edom este legătura dintre Bina si Malchut care trebuie să fie în funcție de grade. Împăratul Edomului este o dorința care stă în noi. Chiar dacă poporul lui Israel dorește să treacă prin țara Edomului, ei trebuie să intre mai întâi prin Klipa (coajă / ​​coaja), care este în Edom – împăratul Edomului. Ei trebuie să treacă prin amestecarea Malchut și Bina al gradului de Edom. Această Klipa nu cedează. Trecerea depinde de corecție – fie merge ocolind Edomul sau se luptă și trece prin el.

Moise, cel mai mare dintre profeți, conduce națiunea. El este cea mai sublimă calitate a omului, chiar și când pare că nu face ceea ce i-a spus Creatorul.

De fapt, nu este vorba că el nu ascultă Creatorul. Mai degrabă, este vorba de națiune, adică de dorințele individuale. Există Moise și există o posibilitate de a absorbi “ape de Bina” prin ridicarea Malchut (dorința de a primi) la Bina. În starea oamenilor de la acea vreme, Moise nu a putut aduna forța să se ridice și să tragă toate dorințele sale, care sunt numite “oameni” sau “națiune” până la nivelul de Bina. Astfel, în loc de a escalada un grad, vorbind și acționând de acolo, el acționează pe un grad în desfășurare. Aceasta a fost nelegiuirea lui.

De ce pare ca și cum el a fost pedepsit?

Toate pedepsele din Tora sunt corecții. Deși este clar că trebuie să atingem nivelul de vorbitor – un nivel de conexiune între Malchut și Bina, care este mai simplu, mai scurt și mai corect – o persoană nu poate găsi un alt mod de corecție, dar o efectuează în realitate. Este similar cu Moise, folosind toiagul său.

Este ca un experiment, când ne sunt date instrumentele necesare pentru a îndeplini o sarcină, dar noi trebuie să eșuăm.

Într-adevăr, trebuie să eșuăm. Deși pare că suntem pedepsiți prin corecțiile noastre, totuși nu există pedepse.

Dar când Moise a dorit să intre în țara lui Israel a fost refuzat.

Bineînțeles că a fost refuzat. Țara lui Israel nu este gradul de Moise. Moise este “păstor credincios”, în care cel mai mare grad este Bina. Trebuie să existe o actualizare aici, care trebuie să fie efectuată de adepții săi, cei care nu sunt din generația deșertului, cum ar fi Joșua.

Au pornit de la un munte la altul

“Și Israel a plecat … urmând răsucirea șarpelui, care stăpânea țara Edomului.”

Zohar pentru toți, Zoharul Nou, Hukat (Statutul), punctul 3

“Răsucire” înseamnă că șarpele prin torsiunile lui, încurcă înaintarea unei persoane, deci acesteia îi este imposibil să discearnă ceea ce este bun pentru ea și ceea ce este rău.

Aparent ei au “ocolit” muntele. Într-adevăr, nu au putut urca pe munte, ci au ocolit, meditând de-a lungul drumului, îndoindu-se în credință de atingerea dăruirii reciproce și a unității. Pentru că ei nu au putut să îl atingă, au mers ‚ocolind’ această situație. Pe de o parte, nu este calea cea dreaptă, dar pe de altă parte, în acest fel nu se sustrag; dar nici nu pot urca mai sus. Pentru moment, acesta este modul de întărire a inimii. Corecția se face întotdeauna pe o dorință egoistă, căreia îi este foarte greu să facă față, dar după care persoana obține abundența.

Au pornit de la un munte la altul

“Ei s-au plâns despre tot – despre Tora orală, Tora scrisă … pentru că nu exista pâine, și nici apă, iar cuvintele din Tora orală au fost  neînsemnate în ochii lor.”

Zohar pentru toți, Zoharul Nou, Hukat (Statutul), punctul 3

“Neînsemnată” înseamnă că Tora orală nu a fost foarte importantă. Aceasta a fost problema, deoarece Tora orală vine la noi de sus, de la gradul de Zeir Anpin, în timp ce Tora scrisă este în Malchut. Acest lucru creează o deconectare între Zeir Anpin și Bina pentru primire, pentru a primi calitatea de a dărui. De asemenea, este clar că ei nu au avut forță și prin urmare, au ocolit muntele Horeb.

În ceea ce privește șerpii, știm povestea lui Adam cu șarpele și povestea din Cartea Zohar despre șarpele care mușcă căprioara și se retrage. Cu toate acestea, porțiunea ne prezintă și un alt aspect: un șarpe de aramă care vindecă pe cel care îl privește.

Noi vindecăm deficiențele din noi, ego-urile noastre, în conformitate cu modul în care ne conectăm la șarpe, prin modul în care ne uităm la el și luăm de la el forța pe care o vrem. Este doința de a primi pe care o putem extrage prin Kelim (vasele) noastre și dorința de a dărui pentru intențiile noastre, prin care suntem corectați.

Avansarea noastră este în conformitate cu ego-urile noastre, sub forma șarpelui  -un șarpe răsucit sau un șarpe de aramă. Întoracem toate acele dorințe care se ascund în prezent în noi și sunt inițial crude și vicleane, pentru a primi  – primul șarpe, a lui Adam, în ​​dorințe cu scopul de a dărui – șarpele de aramă.

Acum ca și atunci, nu există nimic mai rău decât șarpele, veninul, forța distructivă. Noi trebuie să întoarcem forța șarpelui într-o forță de vindecare, la fel ca în simbolul medicinei, pentru că vindecarea vine din același loc. Totul este o chestiune de abordare: în cazul în care știm cum să folosim această forță în mod corect, ea este o forță de vindecare; dacă cineva nu știe cum să o folosească în mod corect, este o poțiune de moarte.

Șarpele ca mesager al Creatorului

Șarpele este dorința noastră de a primi, care vine de la Creator. Tora, care se numește “poțiunea vieții”, precum și “poțiunea morții”, vine, de asemenea, de la Creator. În posibilitățile noastre, în dorința noastră, în intenții, în fiecare lucru și în fiecare detaliu bun sau rău, putem să îl utilizăm pentru bine ori pentru rău.

Este scris că toată lumea l-a iubit pe Aaron, chiar mai mult decât l-a plăcut pe Moise. Care este calitatea lui Aaron din noi, și ce înseamnă că ceva moare?

Preoții sunt la gradul de acțiuni; ei sunt forța din noi care efectuează corecțiile de facto. Moise este singura forță care se conectează la cel superior, la gradul următor, la evlavie, în timp ce Aaron pregătește acțiunile și le desfășoară. Acesta este motivul pentru care toată munca Lui este în Templu.

Ce zici de fiul său, care a fost numit după el, este ceva ereditar?

Acestea sunt două grade. La fel ca și în lumea noastră există un obicei în care tatăl lasă totul moștenire fiului. Este asemenea și în regalitate și chiar și în biologie, în gene.

Se pare ca povestea se repetă în sine – există o voință de a primi care are nevoie de corecție. Aceasta trebuie să primească lumina și să se întoarcă de la primire la dăruire. De ce există atunci toate acele diferențe subtile, ca și cum fiecare porțiune este o cu totul altă poveste?

Într-adevăr, singurul lucru care a fost creat este dorința de a primi. Această dorință este folosită egoist, iar Tora descrie procesul de corectare. Voința de a primi conține 613 “sub-dorințe”. Toate acestea trebuie să fie schimbate, de la a fi utilizate în mod egoist, la a fi folosite altruist, pentru binele altora, în iubire pentru ceilalți. Aceasta se numește “analizarea celor 613 Mițvot (porunci)”. Întreaga Tora este formată din instrucțiuni prin care să primim lumină în aceste dorințe corectate, o lumină numită “Tora”, sau “revelația Dumnezeirii”.

Prin urmare, acestea nu sunt diferențe subtile, ci sunt grade consecutive, care apar la un moment dat, într-un mod de cauză și efect. În fiecare etapă corectăm toate cele 613 dorințe de la “La început…” până la “…înaintea ochilor a tot Israelul”, primele și ultimele cuvinte din Pentateuh. Numai atunci când vom realiza asta, vom deveni de fapt Israel-Yașar El (direct la Dumnezeu).

 [1] Talmudul babilonian Masechet Sanhedrin, punctul 94b

Glosar

Loc

Un “loc” este o dorință. Fiecare dorință este un loc în care apare ceva, bun sau rău.

Puritate

Puterea de a dărui.

Impuritate

Puterea de primire.

Moarte

Moartea este incapacitatea de a lucra în scopul de a dărui.

Apă

Apa este o forță care reînvie voința de a primi și apoi intenția sa de la primire la dăruire.

O piatră

O piatră este o voință de a primi, care trebuie să fie corectată astfel încât să poată fi folosită pentru a dărui, adică de a folosi apa care iese din ea în actul de a dărui. Există două moduri de acțiune, în scopul de a îndeplini un act de dăruire: 1) lovind stânca, care sunt apele Meriba (certurilor) sau apele Gevurot, și 2) vorbind, care sunt apele Hasadim (milei), apele de dăruire, apa vieții.

Hotar

Un hotar este un loc în care trebuie să se oprească actul de dăruire, pentru lipsa de putere de a urmări să fie în scopul de a dărui. Este un punct în care omul trebuie să se restrângă și să se abțină de la utilizarea dorinței pe mai departe.

Șarpele

Voința egoistă de a primi, care distruge o persoană și o consumă, este șarpele. Șarpele există în centrul voinței de a primi care există în fiecare persoană.

Vindecare

Vindecarea este o corecție. Dacă folosim șarpele în mod corect, în favoarea vieții oamenilor, devine o forță bună. Este scris: “Am creat înclinația rea, am creat pentru ea Tora drept condiment,” pentru că “lumina din ea reformează”, ceea ce înseamnă că reformează șarpele. Astfel, înclinația rea ​​devine o înclinație bună.

Moştenire

Moștenire este ceea ce primim de la un grad mai mare, de la tata sau bunicul. În spiritualitate, de asemenea, există grade. În cazul în care o persoană primește tărie de la un grad mai mare, o forță care permite o ascensiune, aceasta este numită “moștenire”.

Din Zohar:

Toți cei care știu să aranjeze acțiunile cum trebuie, și să aranjeze vorbele cum trebuie, cu siguranță îl trezesc pe Creator. Și dacă nu, El nu este găsit de ei. Pentru că, întreagă lume știe cum să aranjeze  cuvintele și acțiunile. Care este importantă celor virtuoși, care știu rădăcina vorbelor și acțiunilor, și știu să își urmărească inima și dorința mai mult decât cei care nu știu asta?

Dar cei care nu cunosc rădăcina acțiunilor chiar așa bine, doar ordinea și nimic mai mult, iau asupra lor o atracție dincolo de umerii Creatorului, pentru că rugăciunile lor nu înfloresc în aer, iar asta se numește control. Însemnând că asta este controlul Panim, și că nu merită decât gradul de control peste umăr.  Iar cei care știu și caută inima și dorința, obțin binecuvantări în locul gândului, Hochma, și pleacă din ramurile și rădăcinile gradului în direcția corectă, până când Superiorul și inferiorul sunt binecuvântați, iar Numele Divin Superior este binecuvântat de ei. Binecuvântată este partea lor, pentru că Domnul este de partea lor. Iar atunci când Îl cheamă, El este acolo pentru ei. Iar atunci când au probleme, El este cu ei; El îi respectă în lumea asta și în cea viitoare. Așa cum este scris, Eu îl doresc, și îl voi prețui, pentru că mi-a cunoscut numele.

Zohar pentru Toți, Hukat punctele 81 – 83

Oricine dorește să trezească lucrurile care sunt sus, fie prin vorbe fie prin acțiune, dacă acea acțiune nu a fost făcută corect, nu trezește nimic. Toată lumea merge la temple ca să trezească lucrurile sus, dar puțini știu cum să le trezească. Iar Creatorul este aproape de cei care Îl cheamă și trezesc lucrurile corect. Dar dacă nu știu cum să Îl cheme, ei nu sunt aproape, așa cum este scris: Creatorul este aproape de toți cei care Îl cheamă în adevăr. Într-adevăr, față de cei care știu să trezească lucrurile cum trebuie.

Zohar pentru Toți, Hukat punctul 78

About Lili T

Sunt aici din convingerea că spiritul se hrănește cu învățătură, iar spiritualitatea nu e de vânzare. Iar tu, căutătorule, vei găsi aici un strop dintr-un ocean de înțelepciune. Vino și Vezi!

View All Posts