Pericopa Reeh (Iată)

0
67

Reeh (Iată)

Deuteronom 11:26 – 16:17

Rezumat

Porțiunea Reeh (Iată) începe cu cuvintele lui Moise către popor, pentru ca aceștia să vină să vadă binecuvântarea și blestemul poruncite de Creator. Dacă poporul aderă la poruncile Creatorului, vor fi binecuvântați. Altfel, vor fi blestemați.

După aceea, Moise prezintă în fața poporului pregătirile pentru intrarea în țara lui Israel, atribuțiunile și prohibițiile care însoțesc această intrare, munca Creatorului, mai ales în Templu, și interzicerea ascultării falselor profeții care abat oamenii de la servirea Creatorului. Porțiunea vorbește despre Legile Kașrutului (curat/permis – cușer – reguli care privesc atât hrana cât și comportamentul), zeciuiala, Șmita (al șaptelea an, cel în care nu se cultivă pământul), și cele trei sărbători în care se obișnuiește să se facă Alia LaReghel (urcarea cu piciorul/pelerinaj) la Ierusalim.

Glosar

Binecuvântare

Dacă ne dorim să ajungem la calitatea de a dărui, lumina ne afectează și construiește această calitate în noi.

Blestem

Opusul unei binecuvântări. În cazul în care o persoană dorește să aibă intenția de a primi, de a exploata pe alții, pentru a primi de la ei, acea persoană suferă de lovituri care îl învață că trebuie să fie invers. Asta funcționează întotdeauna în acest fel.

O necesitate, în opoziție cu o interdicție

Corecție, spre deosebire de corupție. Este interzis să fii în voința egoistă de a primi. Mai degrabă, este o necesitate de a o corecta într-o dorință, cu scopul de a dărui.

Loc

Un loc este o dorință. Nu există locuri. Lumea în care suntem se numește un “loc imaginar”. Nouă ni se pare că ne aflăm într-un loc, în spațiu, într-un univers, dar adevărul este că aceasta este o dorință a Creatorului, caz în care percepem anumite fenomene.

Templu

Mikdaș (Templu) provine din cuvântul Kadoș (sfânt). Acest lucru înseamnă binecuvântare, dăruire, iubire a altora; tot ceea ce este în afara unei persoane este numit Templu. În interiorul nostru este doar un punct. Când ne-am conecta la alții, atitudinea noastră față de ei construiește în ei un Templu. O persoană ar trebui să vină la Templu și să intre în el.

Un Templu reprezintă toate dorințele altora spre care suntem în dăruire. Noi aducem contribuții sau zeciuială; am venit acolo cu toate darurile noastre, cu “cele sfinte”. Putem da altora orice vrem. Aducem ofrande și facem acest lucru. Ofrandele sunt foarte importante, deoarece prin acordarea lor catre alții, ne aducem pe noi înșine mai aproape de dăruire.

Profeție

Acesta este un grad special despre care Ramchal (rabi Moșe Chaim Lozzatto) a scris în stilul său frumos în cartea Calea Domnului. El elaborează acolo toate modalitățile de realizare a gradelor de dăruire, unul dintre ele fiind profeția.

Kașrut

Cu fiecare dintre dorințele noastre care au fost corupte, vom face diverse analize. Le tăiem și le aranjăm în așa fel încât putem să le folosim cu scopul de a dărui. Acest lucru este considerat că le-am făcut să fie ‚cușer’.

Șmita (Reținerea)

Șmita este ca Șabatul. După un anumit număr de grade, o persoană ia o pauză, efectuează o corecție, și se mută pe următorii șapte ani.

Trei Regalim (Pelerinaje)

Cele trei Regalim sunt NHY, HGT, HBD, prin care trecem, Ibur – Yenika – Mochin (concepție – alăptare – maturitate) în conexiunile noastre. Noi trecem toate aceste trei opriri, corecții, până vom ajunge la sfârșitul corecției.

Din Zohar:

“Ca un crin în mijlocul spinilor, aşa este iubita mea între fete”. Creatorul a vrut să-l facă pe Israel similar cu ceea ce este sus, astfel încât pe pământ să existe un crin care este ca și crinul de sus, Malchut. Și crinul parfumat, mai mult decât toți crinii din lume, este unul care a crescut printre spini. Acesta miroase așa cum ar trebui. De aceea, El a semănat șaptezeci de perechi, care sunt șaptezeci de suflete, și le-a adus printre spini, egiptenii. Și de îndată ce au venit acești spini, perechilor lor de acolo le-au crescut ramuri și frunze și au dominat lumea. Apoi, crinul a înflorit printre ei.

Din moment ce Creatorul dorea să scoată crinul din mijlocul lor, spinii s-au uscat și au fost aruncați și au fost corupți până nu au fost considerați ca fiind nimic. Când El a mers să strângă crinul, să-l aducă pe fiul său întâi născut. Regele a intrat cu mai multe armate, miniștri și conducători cu steagurile desfășurate. El l-a scos pe fiul său întâi născut cu mai mulți oameni puternici și l-a dus în palatul Său să stea în casa Regelui, așa cum ar fi trebuit.

Zohar pentru toți, Ki Tisa ( Când iei) punctele 31 – 32

About Dor-I

Sunt aici din respect pentru acei tăcuți traducători din umbră, care s-au trudit conviși că spiritul se hrănește cu învățătură, iar spiritualitatea nu e de vânzare. Iar tu, căutătorule, găsești aici tot plinul inimii lor.

Vino și Vezi!

View All Posts