VaIkel (Și Moise a adunat) și Pkudei (Socoteli)

0
217

VaIkel (Și Moise a adunat) și Pkudei (Socoteli)

Exodul 35:1 – 38:20 și 38:21 – 40:38

Rezumat

Porțiunea VaIkel (Și Moise a adunat) începe cu porunca „Șase zile vei munci, dar a șaptea zi va fi pentru tine zi sfântă” (Exodul 35:2). Porțiunea se ocupă de asemenea și de donațiile oamenilor. Donația este în aur, argint și aramă, țesături prețioase, și altele. Moise hotărăște că Bețalel și Ahaliav vor fi cei care vor face munca sfântă fiindcă ei au fost inimi înțelepte și vor aduna donațiile care vin de la toată nația, inclusiv de la femei.

Bețalel și Ahaliav îi spun lui Moise că donațiile sunt atât de mari, că există surplus, și că nu este nevoie de mai mult. Moise spune asta poporului.

Porțiunea se ocupă de construirea Tabernacolului, îmbrăcăminte, lemnărie, șuruburi, făcută de cei cu inimi înțelepte, și de munca lui Bețalel în pregătirea Arcei (Chivotul Legii), a mesei și a Menora (sfeșnic).

Porțiunea Pkudei menționează numele celor care iau parte la construirea Tabernacolului, Itamar, fiul lui Aaron preotul, Bețalel, fiul lui Uri și Ahaliav, fiul lui Ahisemeh.

Când construirea Tabernacolului a fost încheiată, copiii lui Israel l-au adus la Moise, care a verificat dacă a fost făcut după porunca Creatorului. Creatorul i-a spus lui Moise în ce zi să facă Tabernacolul, și prin ce porunci să fie sfințit fiecare element din el. El i-a poruncit de asemenea lui Moise să-l ungă pe Aaron și pe fiii acestuia ca preoți. Sfârșitul porțiunii vorbește despre norul care acoperă Cortul Întâlnirii. De fiecare dată când norul se ridică peste Tabernacol, copiii lui Iasrael călătoresc, iar de câte ori norul se lasă pe Tabernacol, ei se opresc.

Comentariu făcut de Dr. Michael Laitman

Amândouă porțiunile sunt secvențe ale unui singur subiect. Tora începe cu „Am creat înclinația rea; Am creat Tora drept condiment” (Talmudul babilonian). Întreaga noastră natură este înclinație rea și se manifestă în ura noastră unii față de alții. Întâi trebuie să o descoperim, fiindcă prima revelare a înclinației rele o are Avraam în Turnul Babel. O descoperim apoi în munca grea din Egipt, apoi la poalele muntelui Sinai, unde ura a predominat între toți, după cum e scris: „Ura a coborât între neamurile lumii” (Midraș Raba; Șemot – Exodul). Asta înseamnă recunoașterea răului.

Nu este deloc o misiune simplă recunoașterea răului. Nu are importanță dacă descoperim că unul este puturos, nesimțit, hoț, exploatator. Din contră, răul apare numai când vrem să ne unim unii cu alții. Se întâmplă numai între aceia care sunt atrași de conexiune, de „iubește-ți aproapele ca pe tine însuți” (Talmudul ierusalmitean). Cu cât încearcă ei, cu atât natura lor nu-i lasă să se lege.

După Tora, care este Forța Superioară, dacă cineva își dorește cu adevărat să obțină iubirea pentru ceilalți, și prin asta, iubirea pentru Creator, care este iubirea completă, deci dacă el vrea să descopere forța generală și binevoitoare predominantă în lume, tot ceea ce are nevoie, este Tora.

Astăzi poate să ni se pară că această lume este teribilă fiindcă o studiem prin înclinația noastră rea, prin calitățile noastre defectuoase. Dar, „Toți cei care dau vina, dau vina pe propriul lor defect” (Talmudul babilonian). Când ne corectăm, devenim drepți și dăm justificare Creatorului și creației Sale. Atunci începem să vedem lumea ca fiind bună. Baal HaSulam descrie asta în articolul său „Ascunderea și revelarea feței Creatorului”.

Cel care începe să se conecteze cu ceilalți și să-i iubească, cel care se apropie de lumea globală și integrală, așa cum descoperim zi după zi că este ea, datorită căii Înțelepciunii Cabalei, începe să simtă răul. Atunci, și numai atunci, omul are nevoie de Tora fiindcă ea este Lumina Reformatoare.

Tora nu are nimic de-a face cu un om care o studiază ca pe un text dintr-o carte, ci este pentru acela care o studiază pentru a primi Lumina corectoare, pentru a putea obține din ce în ce mai multă iubire pentru lume. În acest fel noi devenim din ce în ce mai mult asemănători Creatorului, întorcându-ne astfel la imaginea omului numit Adam. Partea pe care o luăm și o corectăm peste înclinația noastră rea, partea în care schimbăm înclinația rea în înclinație bună este numită „suflet”.

De aceea luăm din Egipt primele Kelim (vase), care sunt valoroase în ochii marii noastre înclinații rele, și prin care ieșim din perioada cunoscută ca „Egipt”, și intrăm în recunoașterea înclinației rele, construind din aceste vase vițelul de aur. Când totul ne apare clar și intens, avem cu adevărat nevoie de Tora.

De aceea primele table au fost nepotrivite corectării, ci numai al doilea rând de table cu care Moise a coborât în Ziua Ispășirii, și le-a adus poporului lui Israel, atunci când poporul a recunoscut răul din el. Noi cunoaștem răul din noi și avem nevoie de Tora numai după ce vedem vițelul de aur din noi, și vedem cum rezistăm iubirii pentru ceilalți și cum vrem să exploatăm întreaga lume.

Tora explică stadiile construirii Tabernacolului, adică, ce dorințe scoase din suma dorințelor rele pe care le avem față de ceilalți corectăm de la primire la dăruire, de la ură la iubire. Asta este întreaga Tora, instrucțiunea cum să facem acest lucru. În loc să fim scufundați în înclinația noastră rea, văzând numai realitatea îngustă a acestei lumi, dacă corectăm dorințele, fie și numai puțin, putem să ne deschidem și să vedem Lumea Superioară aici și acum.

Dacă ne dezvoltăm în acest fel, lumea din jurul nostru se deschide și vedem lumile de Asia, Yețira, Bria, Ațilut și Adam Kadmon, adică Lumea Ein Sof (infinită), la sfârșitul corectării. Construim întâi o Neșama (suflet) mică, comună pentru toți. Aceste este „Cortul Întâlnirii”, care include mineral vegetal, animal și vorbitor, care fac calitatea noastră, Yod-Hey-Vav-Hey, HaVaYa complet din interiorul nostru. Trebuie să luăm din fiecare dorință și să conectăm totul într-o singură dorință integrală și comună tuturor, și care va conecta toți oamenii care sunt gata pentru ea, construind împreună un vas unit, comun. În felul acesta avansează fiecare.

Un om trebuie să aibă calitățile lui Bețalel, ale preotului, ale preotului Aaron, și desigur, pe cele ale lui Moise – primul dintre preoți, ale Leviților și ale lui Israel. Tora explică cum putem să folosim Lumina pe care o atragem pentru a înțelege care dorință o putem corecta acum, și pe care o putem corecta mai târziu.

Așa cum a spus Moise în porțiunea anterioară, numai jumătate din dorințe au fost corectate folosind jumătatea de șekel, șekelul sfințeniei. Cealaltă jumătate vine de Sus. Jumătate este Lipsa noastră, iar cealaltă jumătate este Lumina care corectează și completează. Cu eforturile noastre construim tot ce depinde de noi, toate calitățile sufletului: preoți, Leviți și Israel, folosind aur, argint și diverse pietre prețioase.

Prin minte și inimă, calități pe care numai Bețalel le are, fiindcă este o copie a Creatorului, simțim că avem un exemplu după care să ne construim sufletul în acord cu Creatorul care apare în fața noastră. În felul acesta ne construim sufletul în care experimentăm noua lume, Kli-ul, dorința noastră corectată. În interiorul acestei dorințe, este Forța dăruirii și iubirii numită Bore (Bo uRe – Vino și vezi). În felul acesta venim să vedem, să-L descoperim pe Creator.

Primii pași alternează în apariția între nor și foc, după cum Creatorul urcă sau coboară. „Ridică-Te, o Doamne, fă ca dușmanii Tăi să fie împrăștiați și lasă-i pe cei care Te urăsc să fugă din fața Ta” (Numere 10:35). În actuala noastră situație, în lumea noastră, nu putem vorbi despre aceste lucruri, sau despre părțile pe care e nevoie să le corectăm, fiindcă nu avem încă simțirea sufletului; nu găsim acele dorințe în noi, sau nu știm cum să le analizăm, sau cum să le legăm în acest sistem extrem de complex. Tora ne spune asta ca pe o poveste care este copie a acestei lumi: pietre, pomi, oameni, haine, lumea în general, timp, mișcare și loc. Aceste forme sunt descrise astfel, pentru ca noi să putem discerne care părți ale sufletului trebuie să le corectăm.

În interiorul sufletului sunt forțe care lucrează pentru primire și trebuie schimbate ca să lucreze pentru dăruire. Noi încă nu putem exprima și să numim aceste forțe, fiindcă nu le cunoaștem, așa că Tora ne spune povestea în felul ei, iar cabaliștii schimbă povestea în „limbajul rădăcinilor și al ramurilor”.

Cabaliștii ne vorbesc despre forțele care acționează și despre părțile sufletului. Cartea Zohar și Comentariul Scării pe care Baal HaSulam l-a scris, ni le descriu în limbajul Cabalei, așa că noi putem  înțelege ce spun cuvintele Torei. Putem înțelege că Tora vorbește numai despre părțile sufletului nostru, despre corectarea inimii, adică a dorințelor noastre. În felul acesta putem dezlega toată Tora, o putem descoperi în inimile noastre ca pe un sistem corectat, și putem descoperi Forța Superioară, Creatorul, în interiorul la toate acestea.

Întrebări și răspunsuri

Ce înseamnă a aduna?

Adunarea se referă la copiii lui Israel pe care Moise îi adună pentru a declara ziua de Șabat, care este concluzia muncii noastre. Scopul trebuie să fie clar de la început fiindcă „sfârșitul unei acțiuni este gândul preliminar” (Leha dodi – Cântecul serii de Șabat). Dacă știm de ce trebuie să obținem alipirea (Dvekut) cu Creatorul, de ce trebuie să ne facem asemenea Lui, să Îl descoperim și să fim ca El, pur și simplu „față în față”, adică să fim la gradul lui Moise, trebuie să știm asta de la început. Chiar și în cea mai mică acțiune, trebuie să fie același scop, aceeași linie clară și convingătoare să ne tragă să avansăm numai în această direcție. Orice probleme se ridică pe drum, urcări, coborâri, răsuciri, ele vor fi toate numai pentru a progresa. De aceea, în deșertul pe care îl traversează Israel este o permanentă recunoaștere a răului, și asta este de fapt cel mai bine. Alte dorințe continuă să apară și noi trebuie să le corectăm pentru a înainta spre țara lui Israel – dorința corectată în care locuiește Creatorul.

De ce trebuie să știm toate detaliile prin care avansăm, aceste urcușuri și coborâșuri?

În felul acesta obținem planul Creației, scopul lui, înțelegerea, simțirea și cunoașterea lui. Este diferență între dorința de primire pe care Creatorul ca existență din absență a creat-o la începutul Creației și dorința de primire de la sfârșitul Creației. La sfârșitul Creației, dorința are minte. Rămâne aceeași dorință de primire, dar cu minte, înțelegere, recunoaștere și simțire. Totul vine din conexiunea inimii cu mintea.

Un om trebuie obligatoriu să experimenteze toate elementele descrise în această porțiune?

Omul nu va experimenta asta dacă nu va plănui să o facă, fără să dorească să participe, fără să înalțe MAN și să ceară corectarea. Numai cel care vrea, care simte, și care este conștient de cât de mult urăște, dar vrea să iubească, numai el va experimenta totul. Trebuie deci să corectăm ceva din mineralul din noi, ceva din vegetal, și astfel descoperim realitatea în care suntem și, de la ea, se va revela cealaltă realitate.

Treptat devenim o structură care conține și mintea și inima împreună, toată înțelepciunea din lume. Toată Natura este în noi și noi conținem toate lumile. Nu este nimic în afara noastră. Lumea vastă care se înfățișează în fața noastră, nu există. A fost zugrăvită în acest fel în Kelim-urile (vasele) noastre externe și, care trebuie toate făcute în interiorul nostru. Așa că, nu există nimic în afară de om și Creator și ei sunt împreună ca un singur sistem.

Din Zohar: Cine este o inimă generoasă, să aducă

„Luați din mijlocul vostru o donație”. Când un om pune dorința la muncă pentru Stăpânul lui, acea dorință se înalță întâi la inimă – perenitatea și baza întregului corp. După aceea, dorința bună se ridică peste toate organele corpului, devine dorința tuturor organelor corpului, și, dorința inimii se alătură și ea, atrăgând peste ele strălucirea Divinității, ca să locuiască cu ele. Și acel om este partea Creatorului, după cum e scris „Luați din mijlocul vostru o donație”. „Din mijlocul vostru” este extinderea, este să luați asupra voastră acea donație, Divinitatea, astfel că omul va fi parte a Creatorului.

Zohar pentru popor – VaIkel (Și Moise a adunat) paragraf 71

Inițial este dorință egoistă cea pe care omul o corectează prin donație. Donația este partea dorinței de primire cu care omul poate spori calitatea dăruirii. Donația ridică partea dăruirii cu care omul vrea să domine și să avanseze.

Prin donațiile pe care le punem în afara egoului, adică prin părțile pe care le putem sanctifica și inversa prin felul în care le folosim pentru a dărui și iubi, avansăm până la sfârșitul corectării. Atunci nu mai este costruirea Tabernacolului sau avansarea în Tabernacol în timp, spațiu și mișcare, ci este ajungerea la Muntele Moriah și construirea Templului.

Cabaliștii obțin structura completă, sufletul complet, numit Beit HaMikdaș (Casa Sfințeniei = Templu). În el sunt toate părțile: preoți, Leviți, Israel și neamurile lumii. Marele cabalist Ramhal (Rabi Moșe Haim Lozzato) a scris un articol cunoscut sub numele „Lăcașul Celui PreaÎnalt”, în care el creionează în mare detaliu ce va trebui să fie, și cum va arăta cel de al treilea Templu. El nu se referă la pietrele din Ierusalim, ci la structura sufletului corectat care trebuie să să fie anume în Șabat, așa cum am spus la începutul acestei porțiuni. Ajungem la Șabat prin concluzia celor șase zile, sau 6 000 de ani, când toate Kelim-urile sunt corectate și nu mai este nimic de făcut sau de muncit, ci doar să te bucuri în fericire și pace.

Când copiii lui Israel aduc donații, Moise spune „E de ajuns, ați mers prea departe”. Sună ciudat fiindcă noi spunem că nu există limite la dăruire.

Adevărat, dar fiecare grad are propria lui analiză. Sufletul conține trei părți NHY, HGT, HBD (se citesc NeHi, HaGaT, HaBaD), sau Ibur (concepția), Yenika (alăptarea), Mohin (înțelegerea, maturitatea), sau: Nefeș, Ruah, Neșama. Neșama este numit după lumina mare care poate fi în el.

Deci, la gradul Israel ei dau mult, la gradul Leviților ei dau mai puțin, iar la gradul preoților dau încă și mai puțin. Depinde de gradul omului și de cine face analiza.

Depinde de asemenea și de gradul la care omul își ridică dorințele. Dacă omul stă în dorințele de la gradul Israel, tot ceea ce el aduce este bun. Dar când dorințele sunt la nivelul Leviților sau preoților, când el nu are destulă forță ca să fie într-un astfel de grad înalt cu toate dorințele lui, atunci ele sunt restricționate. Acesta este înțelesul gradelor în suflet.

Dacă Creatorul ne dă și apoi spune „Dă-mi înapoi”, de ce ne mai dă la început?

Creatorul a creat întreaga lume , lumea Ein Sof (infinită), apoi a spart-o și ne-a dat o lume spartă și un Adam (suflet) spart pentru ca noi să le putem face la loc. Este asemenea unui puzzel sau a unui joc Lego ale căror bucăți le punem împreună și învățăm și avansăm. Dacă dăm acest joc unui copil, cu piesele puse la locul lor, copilul îl va rupe, fiindcă copiii sunt conduși de nevoia de a înțelege și a ști. Prin natura noastră, noi nu putem aborda un lucru întreg. Pentru a-l înțelege, a-l studia, trebuie sa-l avem desfăcut.

Ce legătură este între conexiune și donație?

Luăm dorințele sparte și le ridicăm cât de sus putem spre corectare, iar corectarea vine de Sus. Creatorul ne-a dat totul spart; noi trebuie doar să ridicăm această stricăciune, adică să o recunoaștem și să-i cerem Lui să ia parte la corectare. Corectarea în sine vine totdeauna de Sus, prin Lumina Reformatoare, după cum e scris „Am creat înclinația rea; Am creat Tora drept condiment…fiindcă Lumina din ea întoarce la Bine (reformează)”. Noi suntem în mijloc, nu aparținem înclinației rele, nu este a noastră fiindcă, în realitate, Creatorul a făcut-o și a dat-o. Nu aparținem de asemenea, nici Luminii Reformatoare. Treaba noastră este să conectăm pe cele două: dorința defectă de jos cu Lumina de Sus. Asta e! Tot ceea ce e nevoie este să cerem și să ne rugăm pentru corectare.

Cum să facem asta corect? Cum să pregătim această muncă astfel încât să o aducem la Creator corect?

Munca noastră este să sortăm fiecare dorință al cărei timp a sosit. Întâi o analizăm cu ajutorul Luminii, apoi o trecem la corectarea prin Lumină și cerem pentru ea corectarea. Aceste lucruri se pot întâmpla numai prin Lumina care strălucește, deci, fără studiul Înțelepciunii Cabalei este imposibil fiindcă ea este cea care aduce Lumina.

Primim Lumină când studiem Cabala?

Da. În timpul studiului omul începe să simtă cum totul cade la locul lui. Dacă studiul este făcut corect, îi ia ceva timp ca să obțină asta, dar atunci el poate studia Biblia, Pentateuh, Gmara, Mișna, și ele toate vor fi sursa de Lumină pentru el.

Din Zohar: Acestea sunt socotelile pentru Tabernacol

Și fiindcă dorința întregului Israel a fost în ceea ce ei au oferit voluntar, a fost deci dorința lor în acel calcul. Prin dorința lor, ei au extins Mohin (înțelegerea) calculului, și toată munca lor a fost făcută prin dorință. De aceea, calculul este necesar aici în Tabernacol, fiindcă prin calcul este făcută munca. De aceea este scris „Acestea sunt socotelile Tabernacolului”.

Este un calcul care stânjenește toate calculele din lume – extensia de GAR de Hohma – care nu sunt de Kdușa (Sfințenie), pentru că ele nu persistă, ci distrug locul din care sunt trase. Însă, acest calcul din Tabernacol, VAK de Hohma, persistă mai mult decât doate celelalte, și prin asta persită Tabernacolul, și nu prin altele.

Zohar pentru popor – Pkudei (Socoteli), paragraf 49

Este o mare diferență între VAK și GAR. GAR înseamnă că noi atragem prin noi înșine; VAK înseamnă că respingem, fiindcă totul este făcut în dăruire. Lumina trece toată prin noi, primim tot Ein Sof pentru a-l transmite tuturor. Noi însă nu suntem prejudiciați atunci când lucrăm în întregime pentru a dărui, asta făcându-ne asemănători Sursei, Creatorului. El transmite prin El tuturor și, de asemenea, când noi toți ne conectăm, transmițând fiecare către toți, este făcută marea sferă numită „sufletul comun de Ein Sof”.

Glosar

Munca

Munca este corectarea sistemului Tabernacolui. Nu este nimic mai mult de atât. Sunt nouă munci în lucrul Tabernacolului, restul nu este nici muncă, nici meșteșug.

Nor

Norul indică ascundere. Creatorul se ascunde pe Sine, dar dezvăluirea este în ascundere, când omul vede că El este ascuns. Sunt aici două contraste, motiv pentru care ne corectăm. Norul ne conduce și chiar și Moise s-a dus în nor.

Donație

Donația pentru Creator înseamnă că, cu cât sporim în ochii noștri importanța Creatorului, importanța calității de iubire și dăruire, cu atât mai mult putem avansa.

Tabernacolul și Cortul Întâlnirii

Sufletul coține Kelim înconjurătoare, externe. Cu toate că conțin multă Lumină, ele sunt înconjurătoare. Sunt de asemenea și Kelim interioare, care fac Tabernacolul. Similar lumii noastre, avem în noi Șoreș, Neșama și Guf (rădăcină, suflet și corp), și, Levuș (îmbrăcăminte) și Heihal (lăcaș, sală) în afară, adică restul lumii. În felul acesta suntem construiți, așa percepem Kli-ul în care suntem. Dar totul este în noi, chiar și când nouă ni se pare că este în afară.

Același lucru este valabil și pentru Tabernacol. Este interiorul Tabernacolui, înconjurat de Cortul Întâlnirii, un acoperământ, și de multe alte detalii. Când începem să observăm și să studiem asta, vedem că fiecare element este cu adevărat o formă unică de muncă.

Din Zohar: Ramuri frumoase, bucuria întregului pământ

Frumusețea lumii și viziunea lumii nu au fost văzute în lume până când nu a fost construit și aranjat  Tabernacolul, și Arca (chivotul legii) nu a intrat în locul sfânt. Din acel moment, viziunea a tot, a Divinității, a fost văzută în lume și lumea a fost aranjată. Cei vrednici și Arca vin în Tabernacol până ajung la punctul din mijloc care este acolo, și care este „Ramuri frumoase, bucuria întregului pământ”. Odată ajunși acolo, Arca a început și a spus „Acesta este locul meu de ședere pe veșnicie; aici voi locui, căci l-am dorit”.

Zohar pentru popor – Pkudei (Socoteli), paragraf 42

Când ajungem la acest moment extraordinar, nimic nu este mai sublim. Suntem în contact și Dvekut (alipire) cu Creatorul, și descoperim scopul pentru care am muncit atât de mult. De acum înainte, pâna la sfârșitul corectării, vom spori doar punctul de Dvekut.

Azi, lumea este în criză. Este începutul drumului, al înclinației spre conectare. Este în special începutul revelării Înțelepciunii Cabalei. Este scris „Și ei nu-i vor mai învăța fiecare om pe aproapele său, și fiecare om pe fratele său spunând „Cunoaște pe Domnul!” fiindcă ei toți Mă vor cunoaște, de la cel mai mic până la cel mai mare dintre ei” (Ieremia 31:34)

Cu alte cuvinte, toți îl vor cunoaște pe Creator. Aceasta este înțelepciunea despre care a fost scris „Ei toți Mă vor cunoaște”, și, „casa Mea va fi numită „casă de rugăciune pentru toate neamurile”” (Isaia 56:7).

Cu alte cuvinte, Taberanacolul, Cortul, al treilea Templu, toate dorințele, tot ceea ce există în univers, va obține conexiunea și corectarea, după cum e scris „O să-i aduc pe muntele Sfințeniei Mele, și îi voi umple de veselie în Casa Mea de rugăciune, ofrandele lor arse și sacrificiile lor, vor fi acceptate pe altarul Meu, deoarece casa Mea va fi numită casă de rugăciune pentru toate neamurile” (Isaia 56:7).

About I-D

Sunt aici din respect pentru acei tăcuți traducători din umbră, care s-au trudit conviși că spiritul se hrănește cu învățătură, iar spiritualitatea nu e de vânzare. Iar tu, căutătorule, găsești aici tot plinul inimii lor.

Vino și Vezi!

View All Posts