Acela care respectă Tora şi Miţvot, îşi purifică inima?

0
232

***

Acela care respectă Tora şi Miţvot, îşi purifică inima?

Articolul Nr. 8, 1984

Întrebare: Respectarea, angajarea in Tora şi Miţvot în scopul primirii de recompensă, este, de asemenea, purificatoare de inimă? Înţelepţii noştri spun că: „Am creat instinctul rău, am creat Tora condiment”. Adică, purifică inima tocmai dacă nu este de dragul primirii de recompensă, sau, acelora care fac de dragul primirii de recompensă, le purifică de asemenea inima?

Răspuns: În „Introducere la Cartea Zohar” (Art.44) este scris: „Când cineva începe să se angajeze în Tora şi Miţvot, chiar şi fără intenţie, adică fără iubire şi teamă, după cum este necesar atunci când slujeşte Regele, chiar şi în Lo Lişma (nu pentru numele Ei), punctul lui din inima începe să crească şi îşi arată activitatea. Este aşa, fiindcă Miţvot nu necesită intenţie şi, chiar şi acţiunile fără intenţie pot purifica dorinţa de primire a cuiva, dar la primul său nivel numit, „nemişcat” (mineral). Apoi, după ce acesta îşi purifică partea minerală a voinţei de a primi, el începe treptat să-şi construiască cele 613 organe ale punctului din inimă, care este mineralul lui Nefeş de Kduşa (sanctitatea)”. Astfel, vedem că urmând Tora şi Miţvot, chiar şi în Lo Lişma, purifică inima.

Întrebare: Este calea respectării Torei şi a Miţvot fără scopul de a primi recompensă, destinată numai câtorva aleşi? Sau, poate oricine să păşească pe acest drum al respectării fără scopul de a fi recompensat, iar prin aceasta, de fapt, să fie răsplătit prin Dvekut (adeziune) cu Creatorul?

Răspuns: Deşi dorinţa de primire pentru sine a apărut din Gândul Creaţiei, dar, datorită faptului că i-a fost dată corecţia, şi sufletele o vor corecta în scopul dăruirii, adică respectând Tora şi Miţvot, asta ne va schimba dorinţa de primire, către dăruire. Acest lucru este dat oricui, fără excepţie fiindcă tuturor li s-a dat acest remediu, nu doar câtorva aleşi.

Dar din moment ce aceasta este o chestiune de alegere, unii avansează mai rapid iar alţii, mai încet. Dar este scris în „Introducere la Cartea Zohar” (Art.13,14), că la final, toţi vor obţine perfecţiunea completă „Pentru că cel proscris nu va fi izgonit de la El”.

Şi totuşi, când el începe să înveţe să respecte Tora şi Miţvot, o face în Lo Lişma. Aceasta deoarece omul este creat cu dorinţa de primire; de aceea, el nu înţelege nimic din ceea ce nu-i aduce beneficiu propriu, şi niciodată nu va vrea să înceapă să respecte Tora şi Miţvot.

Este, după cum a scris Rambam (Alhot Ciuva, Capitolul 10): “Şi au spus înţelepţii- ‘niciodată omul nu se va angaja în Tora, chiar şi în Lo Lişma, deoarece din Lo Lişhma, se ajunge la Lişma. De aceea, atunci când îi învăţăm pe cei mici şi pe femei, şi toată populaţia ţării, nu-i învăţăm să muncească din teamă, ci să primească răsplată. Şi, atunci când ei câştigă cunoaştere şi dobândesc înţelepciune, acel secret le este revelat treptat. Ei se obişnuiesc cu asta, cu calm, până când ‘Îl dobândesc pe El şi Îl servesc cu iubire'”. Aşadar, vedem din cuvintele lui Rambam că fiecare va trebui să obţină Lişma, iar diferenţa constă doar în perioada de timp.

Întrebare: Dacă un om vede şi simte că se află pe o cale care îl duce către Lişma, ar trebui să încerce să-i influenţeze şi pe ceilalţi astfel încât şi aceştia să meargă pe acea cale corectă?

Răspuns: Aceasta este o întrebare generală. Este ca şi cum un om religios examinează un om laic. Dacă ştie că îl poate schimba, atunci trebuie să o facă, după cum spune porunca: „Cu siguranţă îţi vei mustra aproapele”. La fel, în acest caz, se poate spune că ar trebui să-i zici prietenului despre calea mai bună pe care poate merge, cu condiţia ca intenţia ta să fie doar porunca (Miţva). Dar sunt multe cazuri în care omul îl mustră pe celalalt, doar cu scopul de dominare, şi nu cu scopul de a „-ţi mustra aproapele”.

Şi, învăţăm de sus, că dorinţa fiecăruia ca ceilalţi să meargă pe calea adevărului, a dus la dispute între ortodocşi (tradiţionalişti) şi laici, între fracţiunea care îl urma pe Vilna Gaon şi Hasidism, si chiar între Hasidici. Aceasta deoarece fiecare crede că are dreptate, şi fiecare încearcă să îl convingă pe celălalt că drumul său este cel corect.

About Mirela

Mirela - autor de cărți, content writer, blogger, project-manager, inginer, mama, sotie… dar mai presus de toate, este o veșnică studentă. Pasiunea sa pentru studiu nu se restrânge la un singur domeniu. Din anul 2007 studiaza Cabala.

"Cine sunt eu? Aceasta este una dintre cele mai grele și profunde întrebări pe care cineva le poate pune. Ne închipuim că știm cine suntem, dar… găsim oare răspunsul pe parcursul unei singure vieți petrecută pe această planetă? Putem oare transpune în cuvinte umane esența ce ne cuprinde? Aici și Acum sunt un om, sunt o ființă ce a primit un corp uman. O ființă umană care, “limitată” fiind de corpul primit, încearcă să stabilească o conexiune între inimă și rațiune, conexiune care să-i dea într-o zi răspunsul la întrebarea “Cine sunt Eu?”.

… Sunt tot ce nu doar sunt și mult mai mult. La fel ca tine și ca orice suflet care a acceptat în aceste vremuri provocarea de a experimenta o viață într-un trup uman, pe această planetă minunată."

Visit My Website
View All Posts