Rabaș – Scrisoarea Nr.55

0
330

***

Bnei Brak, 19 ianuarie 1962, Ajun de Roș Hașana al pomilor

Pace și tot ce e mai bun prietenului meu,

Vă mulțumesc pentru invitația la nuntă pe care am primit-o. Totuși, regret că nu am putut participa la bucuria voastră de aproape, dar voi participa din afară, căci bucuria este o chestiune spirituală, iar spațiul în spiritual nu are nici o influență. Numai în corporalitate spațiul îndepărtează sau apropie, dar în spiritualitate pot participa în bucuria voastră chiar și atunci când sunt departe, pentru că este nevoie doar de apropierea inimii. Deci binecuvântări pentru mire și mireasă, și să fie o generație de oameni onești și stabiliți pentru totdeauna.

Și fiindcă veni vorba, vă scriu ce am spus despre 15 Șevat. Înțelepții noștri au spus: « Rabi Yohanan a spus: „De ce este scris: ’Omul este pomul câmpului?’ Este omul pomul câmpului? Dar pentru că este scris că vei mânca din el, dar nu-l vei tăia, și este scris: ’Tu îl vei distruge și îl vei tăia’. Dacă este un discipol înțelept decent, mâncă din el, dar nu-l taie. Dacă nu, ’Tu îl vei distruge și îl vei tăia’” ».

Trebuie să înțelegem legătura dintre un ucenic decent și pomul câmpului. Versetul spune: „pomii să nu-i strici, tăindu-i cu securea; să mănânci din ei şi să nu-i tai… Numai copacii pe care-i vei şti că nu sunt pomi buni de mâncat vei putea să-i strici şi să-i tai”. De aici rezultă că versetul vorbește despre un pom, ce dovedește asta despre om?

Sfântul Zohar spune: «„Un alt dumnezeu este steril și nu aduce rod”, adică cel care nu lucrează pentru Creator nu vede fructe în lucrarea lui. Care sunt fructele? Este scris în Midraș: „Acestea sunt generațiile lui Noe”. Este așa cum este scris: „Un rod al unui neprihănit, un pom al vieții”. Care sunt roadele celor neprihăniți? Mițvot (poruncile) și faptele bune». „Până acum, cuvintele lui.

În Gemarah, înainte de cuvintele lui Rabi Yohanan, se spune acolo: «Tania, Rabi Banaa spune: „Oricine se angajează în Tora Lișma (de dragul Său), Tora devine pentru el o poțiune de viață, așa cum se spune ,’ea este un pom de viață pentru cei care o dețin’, și se mai spune, ’aceasta este o vindecare pentru carnea ta’, etc. Oricine se angajează în Tora Lo Lișma (nu de dragul Său), devine pentru el o poțiune de moarte, așa cum se spune: ’Lecția mea decapitează ca ploaia’. Nu există nici o decapitare, ci o ucidere, după cum se spune: ’viţeaua căreia i-au tăiat capul în vale’” ». Trebuie să înțelegem proximitatea problemelor.

Cu toate acestea, ar trebui să interpretăm acest lucru prin etică. Rabi Yohanan întreabă: „Omul este pomul câmpului?” Însemnând, ce asemănare există între om și pomul câmpului? Ce învățăm prin compararea în text dintre om și pomul câmpului? El aduce dovezi pentru acest lucru din versetul „Nu mâncați din el și nu îl tăiați”, etc., referindu-se la un ucenic înțelept. Dacă este decent, adică să învețe Lișma, ceea ce înseamnă că el învață lucruri care îl vor conduce la obținerea de fructe, înseamnă că această învățare îl va face să dea roade, adică Mițvot și fapte bune. El va învăța acest lucru, deoarece prin aceasta va fi răsplătit cu poțiunea vieții. Acesta este sensul: „Poți să mănânci din el, dar să nu-l tai”. Dacă nu, dacă vezi că învățătura pe care o înveți nu te face să faci Mițvot și fapte bune, numite fructe, atunci știi că aparține lui Sitra Achra și nu Kdușa (sfințeniei).

Acesta este motivul pentru care există obiceiul să se mănânce fructe pe 14 Șevat, pentru a sugera că mergem pe calea sfințeniei și că avem fructe.

De la prietenul tău, care îți dorește ție și pe familia tale toate cele bune,

Baruch Șalom HaLevi Așlag

 

About I-D

Sunt aici din respect pentru acei tăcuți traducători din umbră, care s-au trudit conviși că spiritul se hrănește cu învățătură, iar spiritualitatea nu e de vânzare. Iar tu, căutătorule, găsești aici tot plinul inimii lor.

Vino și Vezi!

View All Posts